Malowane słońcem
Treść
Lazurowe niebo i morze, wybrzeża, skały, bujnie rozkwitła śródziemnomorska roślinność, marmurowe rzeźby, fragmenty antycznej architektury, krajobraz przesycony słońcem - to tło dla arkadyjskich, pełnych uroku obrazów Henryka Siemiradzkiego prezentowanych w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli na wystawie pt. "Siemiradzki nieznany". Na obrazach: "Przy źródle", "Rzymianki przy studni", "Odpoczynek", "U źródła", "Taniec wśród mieczy", "Za przykładem bogów", piękni - szczęśliwi ludzie wiodą beztroskie życie.
Artysta ukazuje życie starożytnych Rzymian zgodnie z popularną w drugiej połowie XIX w. tezą, że antyk był złotym wiekiem ludzkości. Włoski pejzaż, barwne kobiece stroje oddane są z niemal fotograficzną dokładnością. Siemiradzki zafascynowany był Rzymem i jego okolicami, w Wiecznym Mieście spędził wiele lat swego życia, ale niewątpliwie w kreowaniu pejzażu znalazły odbicie również wspomnienia z dzieciństwa i młodości spędzonej w Charkowie i Petersburgu, gdzie studiował. W jego obrazach wzbudza podziw migotliwa gra słonecznego światła przesączającego się przez wiosenną zieleń. Płótno "Fryne" inspirowane jest antykiem greckim, "Orfeusz w królestwie podziemnym" oraz "Nimfa" - mitologią. Czasami malowniczy pejzaż stanowi tło dla obrazu poważniejszego w tonie, jak np. nawiązujące do Pisma Świętego dzieło "Chrystus i Samarytanka". Tematykę chrześcijańską - ważny nurt w twórczości Henryka Siemiradzkiego - ukazuje również przejmujący, surowy w środkach wyrazu obraz "Golgota". Podobny charakter ma płótno "Cmentarz w PÝre-Lachaise". Znakomite są portrety Greczynki, młodej Włoszki, starca. Nie brak też na wystawie dzieł alegorycznych, jak np. "Apoteoza Kopernika", czy studiów do słynnych plafonów ("Andromeda", "Amor i Psyche"). Można także podziwiać kurtynę teatralną dla Teatru Opery we Lwowie przedstawiającą Apollina, Muzy, skrzydlatego Geniusza, boginię sprawiedliwości Temidę, opatrzoną łacińskim napisem: "Tak było, tak jest, czy tak będzie zawsze?". Dbałość o dekoracyjność obrazu wyraża się w wystudiowanym, teatralnym układzie mitologicznej sceny.
Wśród dzieł artysty reprezentującego najwyższe loty europejskiego akademizmu zaskakują szkice o charakterze impresjonistycznym: "Uczta", "Żebrak" i tajemniczy, symboliczny nokturn "Odjazd z wyspy nocą". Prezentowane są też dzieła inspirowane folklorem słowiańskim, z ukraińskimi motywami ludowymi, jak "Noc na Iwana Kupała", "Sielska idylla". Wystawa jest bardzo różnorodna, pozwala prześledzić etapy twórczości Siemiradzkiego.
Obrazy zostały sprowadzone dzięki staraniom Lucyny Mizery, dyrektor Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, w ramach realizacji projektu stalowowolskiego muzeum pod nazwą "Dialog współczesności z tradycją - polsko-ukraińskie spotkania ze sztuką" oraz cyklu popularyzującego mniej znane dzieła wielkich artystów zapoczątkowanego wystawą "Boznańska nieznana". Na panoramę malarstwa Siemiradzkiego składa się trzynaście płócien z Lwowskiej Galerii Sztuki - są one pokazywane w Polsce pierwszy raz po wojnie, oraz siedemnaście z polskich muzeów i kolekcji prywatnych. Komisarzem wystawy jest Anna Król, znany historyk sztuki z Krakowa, oraz Vita Susak, historyk sztuki ze Lwowa.
Ekspozycja czynna będzie do 15 lipca br. i prezentowana jedynie w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli. Muzeum proponuje także nawiązujące do wystawy warsztaty malarskie i teatralne, lekcje muzealne na tematy: "Mistrzowski akademizm Siemiradzkiego - analiza stylu i tematu", "Wątki obyczajowości chrześcijańskiej i słowiańskiej w obrazach Siemiradzkiego" oraz "Tematyka antyczna i historyczna w twórczości Siemiradzkiego", a ponadto zajęcia plastyczne dla rodzin w każdą ostatnią niedzielę miesiąca w godz. 16.00-19.00.
Alicja Trześniowska
"Nasz Dziennik" 2007-05-08
Autor: wa
Tagi: stalowa wola