Mądrość Prawa i Krzyża
Treść
Zarówno w postawie filozofów greckich, jak i u Żydów opierających się na Prawie, występowała postawa szukania pewności czy to przez wiedzę, czy przez autorytet Prawa. Tutaj spotykamy się z aktualnością pokusy rajskiej, w której człowiek kuszony przez węża sam postanowił zdobyć „poznanie dobra i zła” (zob. Rdz 3,5n).
Zauważmy, że możliwość usłyszenia prawdy, a tym samym poznania mądrości, jest uwarunkowana uprzednim nastawieniem: bez otwarcia się na słuchane słowo nie można przyjąć prawdy. Jeżeli z góry odrzucamy słyszane słowo, względnie stawiamy własne kryteria oceny wartości, prawda słowa do nas nie dociera. Właśnie tak było w przypadku greckich filozofów na Areopagu, którzy byli nastawieni na uwolnienie ducha z ciała, gdyż widzieli w ciele swoiste więzienie dla ducha. Stąd zmartwychwstanie (gr. anastasis – powstanie z martwych) zrozumieli jako powrót do życia w ciele i dlatego od razu je odrzucili jako bezsensowne.
Zarówno w postawie filozofów greckich, jak i u Żydów opierających się na Prawie, występowała postawa szukania pewności czy to przez wiedzę, czy przez autorytet Prawa. Tutaj spotykamy się z aktualnością pokusy rajskiej, w której człowiek kuszony przez węża sam postanowił zdobyć „poznanie dobra i zła” (zob. Rdz 3,5n). Uczeni w Piśmie, trzymając się swojej interpretacji Prawa, osądzali wszystko jednoznacznie i bez miłosierdzia. Pan Jezus im mówił: Gdybyście zrozumieli, co znaczy: Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary, nie potępialibyście niewinnych (Mt 12,7; zob. Oz 6,6) / Włodzimierz Zatorski OSB, fragment książki Mądrość ukryta /
Włodzimierz Zatorski OSB – urodził się w Czechowicach-Dziedzicach. Do klasztoru wstąpił w roku 1980 po ukończeniu fizyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pierwsze śluby złożył w 1981 r., święcenia kapłańskie przyjął w 1987 r. Założyciel i do roku 2007 dyrektor wydawnictwa Tyniec. W latach 2005–2009 przeor klasztoru, od roku 2002 prefekt oblatów świeckich przy opactwie. Autor książek o tematyce duchowej, między innymi: “Przebaczenie”, “Otworzyć serce”, “Dar sumienia”, “Milczeć, aby usłyszeć”, “Droga człowieka”, “Osiem duchów zła”, “Po owocach poznacie”. Od kwietnia 2009 do kwietnia 2010 przebywał w pustelni na Mazurach oraz w klasztorze benedyktyńskim Dormitio w Jerozolimie. Od 2010 do 2013 był mistrzem nowicjatu w Tyńcu. W latach 2013-2015 podprzeor. Pełnił funkcję asystenta Fundacji Opcja Benedykta. Zmarł 28 grudnia 2020 r.
Żródło: cspb.pl, 15 stycznia 2021
Autor: mj