Lubelski recital
Treść
Idil Biret - turecka pianistka o imponującym repertuarze, dorobku koncertowym i płytowym, gościła w Polsce. Wystąpiła m.in. z recitalem w lubelskiej filharmonii.
Artystka nagrała 70 płyt, w tym wszystkie dzieła F. Chopina, J. Brahmsa, S. Rachmaninowa oraz 9 symfonii L. van Beethovena w transkrypcji F. Liszta. I właśnie transkrypcje, m.in. utworów Bacha i Beethovena, turecka pianistka zagrała w Lublinie na bis. Idil Biret, czyniąc z transkrypcji jeden ze "znaków szczególnych" swojego repertuaru, posiłkuje się nie tylko m.in. opracowaniami F. Liszta, W. Kempffa, ale również sama dokonuje transkrypcji, np. symfonii Brahmsa.
Pianistka kształciła się u Nadii Boulanger, Alfreda Cortot i Wilhelma Kempffa, który mówił o niej: "Moja ulubiona uczennica, genialna pianistka". Karierę solistki rozpoczęła w wieku 16 lat. Grała w wielu renomowanych salach koncertowych świata. Występowała z orkiestrami Australii, Kanady, Stanów Zjednoczonych, Japonii, Korei i wielu krajów Europy. Zasiadała w jury słynnych konkursów pianistycznych, m.in. Van Cliburna w Stanach Zjednoczonych, Królowej Elżbiety w Belgii, F. Busoniego we Włoszech.
Lubelska publiczność, która podczas piątkowego recitalu zetknęła się ze sztuką pianistyczną I. Biret, zgotowała artystce owację na stojąco. Pianistka umieściła w programie Preludium, Chorał i Fugę C. Francka, suitę "Pour le piano" i "Images I" C. Debussy'ego oraz 12 Etiud op. 25 F. Chopina (warto tu przypomnieć, że za nagranie kompletu dzieł Chopina - solowych oraz na fortepian z orkiestrą, artystka została wyróżniona dyplomem IV Międzynarodowego Konkursu Płytowego Grand Prix du Disque Frédéric Chopin). Gra I. Biret - monumentalna, pełna wirtuozowskiego rozmachu, potrafiła też przerodzić się w subtelne brzmienia i bogatą paletę barw choćby w utworach Debussy'ego. Pełne energii interpretacje nie były skażone zbędną egzaltacją. Artystka imponowała ogromnym wewnętrznym skupieniem i dyscypliną.
Elżbieta Skrzypek
"Nasz Dziennik" 2006-01-31
Autor: ab