Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Lectio Divina. Boże czytanie

Treść

Właściwie trzeba powiedzieć, że Bóg nie mówi, ale milczy. Jednak Jego milczenie nie jest głuche, puste, lecz jest pełne treści, a właściwie życia. Milcząc, Bóg mówi więcej niż jest to w stanie wypowiedzieć jakakolwiek gadanina.

Słowo nas rodzi, a właściwie my sami rodzimy się ze słowa, które przyjmujemy. Jest to prawda uniwersalna dotycząca właściwie wszystkich ludzi niezależnie od tego, czy sobie z tego zdają sprawę, czy też nie. Człowiek jest ze swej istoty odpowiedzią! Jesteśmy osobami i jako osoby żyjemy na poziomie osobowego istnienia jedynie w spotkaniu z drugim, w dialogu z nim. Dopóki jesteśmy w relacji z przedmiotami, nasze prawdziwe życie jest uśpione. Dopiero spotkanie z drugą osobą budzi nas z tego uśpienia, wzywając do żywej relacji. Przy czym pełnię życia możemy osiągnąć jedynie w relacji z Bogiem. Nasza relacja z Nim zasadniczo odbywa się przez słowo i poprzez nie Bóg nas rodzi do nowego życia.

Właściwie trzeba powiedzieć, że Bóg nie mówi, ale milczy. Jednak Jego milczenie nie jest głuche, puste, lecz jest pełne treści, a właściwie życia. Milcząc, Bóg mówi więcej niż jest to w stanie wypowiedzieć jakakolwiek gadanina. Stąd Pan Jezus wzywa: Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha! (Mk 4,9). Te słowa padają w kontekście nauczania w przypowieściach. One zawierają w sobie konkretne sytuacje, jakie niesie zwykłe życie i zwracają naszą uwagę na to, by odczytać z nich coś więcej, rozpoznać głębię misterium, w jakim żyjemy. To się odnosi także do całego Pisma Świętego. Jest ono historią zbawienia przez wydarzenia w historii, którą potrafili właściwie odczytać prorocy i ludzie obdarzeni przez Boga takim charyzmatem. To, co Bóg przekazuje nam przez wydarzenia w życiu, prorocy potrafią wypowiedzieć w słowach, zwerbalizować ich sens. Przy czym tak wypowiedziany sens i tak nie jest całym sensem. Jak to widać w Biblii, głębia tego sensu odsłania się stopniowo w dalszej historii… / Fragment książki Usłyszeć Słowo Boże /

 

Włodzimierz Zatorski OSB – urodził się w Czechowicach-Dziedzicach. Do klasztoru wstąpił w roku 1980 po ukończeniu fizyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pierwsze śluby złożył w 1981 r., święcenia kapłańskie przyjął w 1987 r. Założyciel i do roku 2007 dyrektor wydawnictwa Tyniec. W latach 2005–2009 przeor klasztoru, od roku 2002 prefekt oblatów świeckich przy opactwie. Autor książek o tematyce duchowej, między innymi: “Przebaczenie”, “Otworzyć serce”, “Dar sumienia”, “Milczeć, aby usłyszeć”, “Droga człowieka”, “Osiem duchów zła”, “Po owocach poznacie”. Od kwietnia 2009 do kwietnia 2010 przebywał w pustelni na Mazurach oraz w klasztorze benedyktyńskim Dormitio w Jerozolimie. Od 2010 do 2013 był mistrzem nowicjatu w Tyńcu. W latach 2013-2015 podprzeor. Obecnie pełni funkcję asystenta Fundacji Opcja Benedykta.

Żródło: cspb.pl, 18

Autor: mj