Konieczna liberalizacja, ale w odpowiednim czasie
Treść
Liberalizacja rynku usług pocztowych ma zagwarantować odpowiednią jakość usług, dobrą cenę i wybór operatora. Na szybkim otwarciu tego rynku zależy krajom, które miały czas na przystosowanie się do tego unijnego wymogu. Jednakże część krajów nowo przyjętych w struktury UE nie jest jeszcze do tego w pełni przygotowana.
Ministerstwo Transportu jest zdania, że w przypadku rozwoju rynku usług pocztowych liberalizacja jest nieodwracalna, konieczna, a także pożyteczna. Resort podkreślił jednak, że duża część krajów nowo przyjętych w struktury unijne nie jest w pełni do tego przygotowana i może to doprowadzić do naruszenia jednolitości rynku pocztowego w UE oraz braku zapewnienia usługi powszechnej w wielu krajach, w tym również w Polsce. W prawie pocztowym podmiotem zobowiązanym do świadczenia usług powszechnych jest Poczta Polska. Prócz katalogu usług takich jak przesyłki listowe do 2000 g, paczki do 10 kg, przesyłki dla ociemniałych czy przekazy pocztowe wskazano sposób ich świadczenia. Chodzi o to, aby usługi te były wykonywane w sposób jednolity, w porównywalnych warunkach, po przystępnej cenie oraz z zachowaniem odpowiedniej jakości i częstotliwości.
Dyrektor Departamentu Rynku Pocztowego w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej Karol Krzywicki zauważył, że dyrektywa znosi niektóre bariery wejścia na rynek. Ma to pewne znaczenie dla konsumenta oraz operatorów konkurencyjnych, ponieważ pojawia się m.in. możliwość dostępu do niektórych kluczowych elementów infrastruktury (skrzynki, systemy kodów) operatora publicznego. Według Krzywickiego, liberalizacja rynku pocztowego spowoduje wyższą jakość usług, możliwość wyboru operatora oraz niższe ceny.
Jacek Sądej
"Nasz Dziennik" 2007-03-08
Autor: wa