Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Koniec z "owocowymi" papierosami

Treść

Prezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama podpisał ustawę przyznającą Federalnej Agencji Kontroli Leków i Żywności (FDA) prawo do znacznie ściślejszej niż dotąd kontroli produkcji papierosów. Ustawa ogranicza także promowanie i sprzedaż tego produktu. Wprowadzony został zakaz sprzedaży papierosów o smakach owocowych, po które często sięga amerykańska młodzież.

Jak informuje amerykańska telewizja CNN, podpisana w poniedziałek ustawa przewiduje m.in. zakaz umieszczania kolorowych reklam papierosów w sklepach, gdzie mają być zastąpione przez czarno-białe napisy. Na opakowaniach natomiast pojawią się duże graficzne ostrzeżenia przed szkodliwością palenia papierosów. Produktów tytoniowych nie będzie można również reklamować w odległości mniejszej niż 300 metrów od szkół. Od przyszłego roku na opakowaniach papierosów producenci nie będą mogli umieszczać określeń typu: "z niską zawartością substancji smolistych" czy "łagodne". Zakłady tytoniowe są ponadto zobowiązane do zredukowania poziomu zawartości nikotyny w oferowanych przez siebie produktach. Na mocy ustawy, którą w pierwszej połowie czerwca uchwalił Senat, a w kwietniu Izba Reprezentantów, FDA będzie mogła ustalać maksymalną dopuszczalną zawartość nikotyny (nie będzie jednak mogła całkowicie jej zakazać) oraz innych substancji chemicznych w papierosach.
Mimo znaczącego spadku liczby palących Amerykanów każdego roku w Stanach Zjednoczonych umiera z powodu chorób związanych z paleniem ponad 400 tysięcy osób. Łączny roczny koszt ich leczenia to około 100 mld dolarów.
Wcześniejsze próby zmian w przemyśle tytoniowym blokowało lobby producentów papierosów. Sprzeciwiali się im także Republikanie. Obecnie przyjęte regulacje zyskały poparcie grupy Altria, kontrolującej największego amerykańskiego producenta papierosów Philipa Morrisa, znanego m.in. z marek Marlboro i L&M.
Anna Wiejak
"Nasz Dziennik" 2009-06-24

Autor: wa