Komercyjna Poczta
Treść
Poczta Polska z przedsiębiorstwa użyteczności publicznej ma się stać spółką akcyjną Skarbu Państwa. Z informacją ministra transportu i budownictwa w sprawie założeń koncepcji komercjalizacji Poczty zapoznał się na wczorajszym posiedzeniu rząd.
Rząd chce, by przekształcenie własnościowe Poczty Polskiej przebiegało w dwóch etapach. W pierwszym nastąpi przekształcenie Poczty z państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. W projekcie założeń komercjalizacji przewiduje się, że zostanie ona przeprowadzona w celu "innym niż prywatyzacja". Po przekształceniu nie zmieni się struktura własnościowa firmy. 100 proc. udziałów pozostanie w rękach Skarbu Państwa. W przyszłości jednak część akcji zostanie sprzedana.
Drugi etap przekształceń przewiduje bowiem przygotowanie programu prywatyzacji pośredniej Poczty. Proces ten miałby dokonać się nie później niż do 2011 roku. Oznacza to, że część akcji spółki byłaby sprzedana na rynku publicznym, a sama firma trafiłaby do notowań na warszawskiej giełdzie. W takim przypadku pracownicy mogliby nieodpłatnie nabyć akcje spółki. Jako główny powód zapowiadanej komercjalizacji Poczty Polskiej podaje się konieczność poczynienia przez tę firmę niezbędnych inwestycji, by sprostać konkurencji na rynku. Zaplanowana na 2009 r. liberalizacja rynku pocztowego w Unii Europejskiej sprawi, że Poczta Polska będzie musiała konkurować na rynku z innymi europejskimi operatorami pocztowymi, np. pocztą niemiecką.
Jako państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Poczta ma jednak ograniczony dostęp do kapitału. Nie ma bowiem prawa np. emitować obligacji zabezpieczonych majątkiem. W porównaniu do spółek prawa handlowego wolniejszy jest również proces podejmowania decyzji w firmie.
Wśród pracowników niepokój mogą budzić natomiast plany restrukturyzacji zatrudnienia spółki już po jej komercjalizacji. Rząd chce, by po komercjalizacji spółka zachowała niektóre ze swoich wyłącznych uprawnień. Chodzi m.in. o prawo do dotacji na świadczenie powszechnych usług pocztowych czy używania znaku towarowego i oznak z godłem do działalności związanej z usługami powszechnymi.
Artur Kowalski
"Nasz Dziennik" 2006-04-12
Autor: ab