Kolekcja "La Scala"
Treść
Pod hasłem "Najsławniejsze opery świata" ukazują się od kilku miesięcy nagrania oper na DVD. Wydawnictwo zapowiada wydanie 48 płyt z najbardziej znanymi dziełami operowymi. Nagrań dokonano w prestiżowych teatrach świata. Dotychczas ukazało się siedemnaście tytułów.
Seria o tyle ciekawa, że ma prezentować dzieła najwybitniejszych kompozytorów z Verdim, Puccinim, Mozartem, Donizettim, Rossinim i Wagnerem na czele. Pod ich realizacją podpisują się znani reżyserzy, scenografowie i cenieni dyrygenci. Co prawda początek nie był zbyt zachęcający: nieco anachroniczna "Aida" Verdiego z Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, z nie najlepszymi Danielą Dessi w partii tytułowej i Fabio Armiliato w roli Radamesa. Przedstawienie zrealizowano w historycznych dekoracjach Cabanesa z 1941 r., które cudem ocalały podczas ostatniego pożaru teatru w 1994 roku.
Drugą pozycją była "Tosca" Pucciniego, zrealizowana w Teatro Real w Madrycie. Główni bohaterowie tacy sami jak w "Aidzie", więc o wielkich kreacjach trudno mówić. Na dodatek przedstawienie wyreżyserowane przez Nurię Esperta jest wyjątkowo ciemne i pozbawione większej dynamiki, tak w warstwie scenicznej, jak i muzycznej.
Po "Tosce" już wyraźny wzrost poziomu, świetna inscenizacja "Wilhelma Tella" Rossiniego z mediolańskiej La Scali, przygotowana na otwarcie sezonu 1988/1989. Przedstawieniem dyryguje Riccardo Muti, reżyseria jest dziełem Luci Ronconiego. Znakomite kreacje tworzą tutaj: Cheryl Studer (Matylda), Giorgio Zancanaro (Tell) i Chris Merritt (Arnold).
Również w La Scali zrealizowano dwa dobre przestawienia oper Mozarta: "Don Giovanni" z Thomasem Allenem w partii tytułowej i "Cosi fan tutte". Z kolei tradycyjna w formie "Traviata" Verdiego jest dziełem Teatro Regio w Parmie, a pozbawioną większych walorów widowiskowych "Carmen" Bizeta nagrano w Teatro San Carlo w Neapolu. Wysoką ocenę należy wystawić inscenizacjom "Nieszporów sycylijskich" i "Dwaj Foscari" Verdiego z La Scali, w sprawnej reżyserii Pier Luigiego Pizziego. Gwiazdami tych przedstawień są: Cheryl Studer - Elena, Giorgio Zancanaro - Guido di Monforte i Feruccio Furlanetto - Procida w "Nieszporach", oraz Renato Bruson w partii Doży w "Foscarich".
Z numerem 10 ukazało się nagranie "Falstaffa" Verdiego, zarejestrowane w 1990 r. w londyńskiej Covent Garden, z kapitalną kreacją Bryna Terfela w roli tytułowego bohatera i równie znakomitą Barbarą Fritoli w partii Alicji. Reżyserował Graham Vick, dyrygował Bernard Haiting. To jedna z ciekawszych współczesnych inscenizacji "Falstaffa", przedstawienie ma wartką akcję i bawi od pierwszej do ostatniej sceny.
Ponadto został nagrany w 2004 r. w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie "Makbet" Verdiego z kapitalnymi kreacjami Carlo Álwareza w roli Makbeta i Marii Guleghiny w partii Lady Makbet. Równie ciekawy kształt sceniczny ma "Trubadur" Verdiego z londyńskiej Covent Garden, w obsadzie którego brylują: José Cura - Manrico, Verónica Villarroel - Leonora, i Dymitr Hworostowski - hrabia di Luna. Z kolei "Poławiaczy pereł" G. Bizeta możemy obejrzeć w interesującej, autorskiej wizji (reżyseria, scenografia i kostiumy) Pier Luigiego Pizziego, zrealizowanej w 2004 r. w weneckim La Fenice.
Zapowiedziano już wydanie "Parsifala" Wagnera, "Don Carlosa" Verdiego. Należy jeszcze dodać, że wszystkie nagrania mają polskie napisy prezentujące treść śpiewanych arii, co bardzo ułatwia śledzenie akcji.
Z pewnością warto się przyjrzeć bliżej tej kolekcji, można tu czasami znaleźć prawdziwe operowe rodzynki.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2006-11-28
Autor: wa