Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Kolejką po przygodę

Treść

W niedzielę sezon letni zainauguruje Kolejka Wąskotorowa "Pogórzanin" kursująca na trasie z Przeworska do Dynowa. To jednak nie jedyna atrakcja turystyczna Podkarpacia. Miłośnicy przygody mogą też skorzystać z przejazdów słynną bieszczadzką ciuchcią. Niemal do końca inauguracja sezonu w Przeworsku stała pod dużym znakiem zapytania. Powodem były kłopoty finansowe i trudności z przeprowadzeniem niezbędnych remontów torowiska. Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych w Kaliszu nie stać bowiem na sfinansowanie remontu torowiska. Pomoc zadeklarowały jednak gminy i lokalne samorządy, przez które przebiega trasa kolejki, co pozwoliło na wymianę najbardziej zniszczonej części torów. Jak zapewnia kierownictwo przeworskiej kolejki, pozostała część będzie modernizowana w trakcie sezonu, co jednak nie wpłynie na kursowanie pociągu. Popularna również za granicą wąskotorówka swój początek bierze na styku z koleją normalnotorową w Przeworsku. Podróż do Dynowa trwa trzy godziny. 46-kilometrowa trasa wiedzie wśród malowniczych terenów Pogórza Dynowskiego, doliną rzeki Mleczki. Atrakcją jest przejazd najdłuższym - liczącym 602 m - podziemnym, wąskotorowym tunelem w Europie oraz zwiedzanie miniskansenu kolejnictwa czy chociażby wizyta w karczmie "Pod semaforem" w pobliskim Bachórzu. Przed 13 laty "Pogórzanin" został wpisany do rejestru zabytków. W soboty i niedziele kolejka będzie kursować do końca sierpnia, a od 7 do 28 września tylko w niedziele. Natomiast po zimowym przestoju i remontach sezon zainaugurowała już słynna Bieszczadzka Kolejka Leśna, której trasa będzie w bieżącym roku dłuższa o 4 kilometry. Obecnie kolejka przemierza trasę Majdan - Przysłup i Majdan - Balnica. W lipcu ta druga trasa zostanie wydłużona do Woli Michowej, a następnie do Smolnika. Popularna bieszczadzka ciuchcia dostarcza turystom niemało wrażeń, zwłaszcza podczas przejazdów nad głębokimi parowami, dając zarazem możliwość podziwiania leśnej dzikiej przyrody. Z okien można zobaczyć Połoniny, pasmo graniczne, ale także obszary chronione Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która sprawuje pieczę nad jedną z największych atrakcji turystycznych regionu, planuje remont starej stacji kolejki w Majdanie. Po modernizacji będzie tam eksponowana m.in. wystawa poświęcona bieszczadzkiej ciuchci, której historia sięga 1890 roku. Mariusz Kamieniecki "Nasz Dziennik" 2008-05-31

Autor: wa