Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Kolej na minusie

Treść

Brak polityki transportowej zarzucają władzom państwowym związkowcy z PKP, którzy przed stacją w Tarnowskich Górach pikietowali przeciwko likwidacji kolejowych połączeń. Od 1 kwietnia PKP Przewozy Regionalne skasowały w całym kraju 131 kursów. Urzędy marszałkowskie stwierdziły, że te połączenia nie są potrzebne i nie objęły ich dofinansowaniem.
Kolejarze zorganizowali swój protest w związku z dużą liczbą pociągów wycofanych na Śląsku. Przewoźnik, spółka PKP Przewozy Regionalne, nie miała środków na dalsze prowadzenie najbardziej deficytowych przewozów z prostej przyczyny - braku dofinansowania ze strony samorządów.
Zdaniem Tadeusza Zawadzkiego, przewodniczącego Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność", pomimo przyjęcia pakietu ustaw reformujących system finansowania kolei w Polsce sytuacja Przewozów Regionalnych nie uległa poprawie. - Kwoty, które samorządy przeznaczają na uruchomienie pociągów, są za małe. Samorządowcy dostali pieniądze, ale one nie są "znaczone", czyli nie muszą trafić do kolei. W związku z tym nakłady na przewozy regionalne są takie, a nie inne. Kolej będzie sama je dotowała? Z czego? - pyta Zawadzki. Przewodniczący twierdzi, że związkowcy czekają na efekt rozmów z samorządami. - Po świętach zbiera się Rada Krajowa NSZZ "Solidarność" Sekcji Kolejarzy, wówczas zapadnie decyzja, jakie działania podejmiemy - dodaje szef kolejarskiej "Solidarności".
Przychody Grupy PKP w 2005 r. wyniosły 10 mld zł, a wynik finansowy zamknął się stratą 707 mln zł. Niepokryty przez samorządy województw deficyt w połączeniach regionalnych stanowi 70 proc. straty. W zeszłym roku samorządy nie zapłaciły za zamówione usługi kolejowe 490 mln zł. Koszty funkcjonowania Grupy PKP wyniosły w 2005 r. 11 mld zł. Były o 2 mld zł mniejsze niż w 2004 r. i jednocześnie najniższe w historii Grupy PKP - poinformowała w komunikacie spółka. Na jedenaście największych spółek Grupy PKP siedem z nich zakończyło miniony rok zyskiem: PKP SA, Cargo, Linie Hutnicze Szerokotorowe, Intercity, Szybka Kolej Miejska, Energetyka i Informatyka. Cztery spółki odnotowały w zeszłym roku stratę: Przewozy Regionalne, Warszawska Kolej Dojazdowa, Polskie Linie Kolejowe i Telekomunikacja Kolejowa. Na inwestycje Grupa PKP wydała w zeszłym roku 1 mld 785 mln zł.
Robert Popielewicz

"Nasz Dziennik" 2006-04-11

Autor: ab