Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Joanna Ławrynowicz i "Koncerty" Melcera

Treść

Znakomita polska pianistka Joanna Ławrynowicz wielokrotnie gościła na naszych łamach. Były ciekawe wywiady i rekomendacje jej nagrań. Teraz przedstawiam pierwsze polskie nagranie "Koncertów fortepianowych" Henryka Melcera dokonane przez tę pianistkę w 80. rocznicę śmierci kompozytora. Jest to dla mnie najlepsza płyta ostatnich lat, jaka ukazała się na naszym rynku. Najnowsze nagranie Joanny Ławrynowicz "Koncertów" Melcera to interpretacja znakomita, ujmująca w każdej nucie. A wszystko za sprawą dobrego porozumienia solistki, dyrygenta i orkiestry. Jest to muzyka wysokich lotów, bardzo polska w swoim klimacie. Joanna Ławrynowicz znakomicie technicznie opanowała koncerty. Jej interpretacja jest pewna, zdecydowana, intensywna emocjonalnie, z przepięknym uchwyceniem polskiej duszy i polskiego serca muzyki. Fragmenty solo urzekają dynamiką, ładnym dźwiękiem, a dialogowanie i koncertowanie z orkiestrą daje fantastyczny przykład współpracy i artystycznego porozumienia. Orkiestra pod batutą Silvy mieni się bogactwem odcieni. Bywa zarówno patetyczna, jak i enigmatyczna czy burleskowa, a wszystko w romantycznym charakterze muzyki. W obu koncertach nie brak rytmów polskich tańców narodowych. Znakomita solistka, wybitny dyrygent i dobra orkiestra to atuty tej płyty. Nie sposób w krótkiej recenzji wymienić wszystkich walorów i smaczków płyty, siłą rzeczy trzeba skupić się na ogólnych stwierdzeniach. Samo obcowanie z tym albumem i wsłuchiwanie się w "Koncerty" Melcera stanowi niewielką przyjemność. Na występie w Koszalinie oba koncerty zostały przyjęte owacyjnie, co dobitnie świadczy o ich walorach i pęknie muzycznym. Nie pozostaje nic innego, jak zarazić się tym zachwytem i posiadać w swoich zbiorach tę wyjątkowo dobrą muzykę i płytę. Polecam gorąco! Henryk Melcer (1869-1928) wywodził się z polskiej rodziny, w której głęboko zakorzenione tradycje muzyczne sięgają kilku pokoleń. Naukę gry na fortepianie rozpoczął pod kierunkiem babki, Józefy z Klemczyńskich, oraz ojca Karola - skrzypka, dyrygenta, pedagoga i kompozytora. Publicznie wystąpił po raz pierwszy w wieku 8 lat. Wziął udział w konkursie pianistycznym i kompozytorskim im. A. Rubinsteina w Berlinie. Tam przedstawił jurorom swój "I Koncert fortepianowy e-moll" oraz "Trio g-moll" i otrzymał pierwszą nagrodę za Koncert i trzecią jako pianista. W krótkim czasie stał się bardzo popularny. Rok 1898 przyniósł Melcerowi kolejne laury - pierwszą nagrodę na Konkursie im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lipsku za "II Koncert fortepianowy c-moll". Melcer był dyrektorem artystycznym Filharmonii Warszawskiej, kierownikiem artystycznym Opery Warszawskiej i dyrektorem Konserwatorium Warszawskiego. Cieszył się nienaganną opinią, w jego osobie postrzegano znakomitego muzyka, światowego pedagoga i organizatora życia muzycznego. W 1927 roku został jurorem I Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. ks. Arkadiusz Jędrasik Melcer - Koncerty fortepianowe - J. Ławrynowicz, Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej, Ruben Silva - Acte Préalable AP0163a (2008) Można kupić: Acte Préalable, tel.(022) 648 88 38 lub actepre@wp.pl "Nasz Dziennik" 2008-10-06

Autor: wa