Jasnogórska muzyka dawna vol. 8 i 9
Treść
Seria płytowa Jasnogórska Muzyka Dawna to wyjątkowo interesująca kolekcja nagrań rękopisów pochodzących z klasztoru jasnogórskiego w Częstochowie. Dzięki tej serii mamy możliwość poznania wielu dzieł doskonale wpisujących się w historię polskiej kultury muzycznej.
Ósma płyta z cyklu Jasnogórska Muzyka Dawna zawiera kompozycje Józefa Elsnera: Missa F; Vesperae Op. 89 Ex Officio majori Beatae Virginis Mariae. Był on uważany w swojej epoce za prekursora nowych prądów w muzyce. Związki kompozytora z klasztorem Ojców Paulinów na Jasnej Górze nie ograniczały się jedynie do wymiaru muzycznego, był on zaprzyjaźniony z wieloma zakonnikami i przybywał do klasztoru jako pątnik. Wyrazem uznania wkładu kompozytora w rozwój kultury muzycznej jasnogórskiego klasztoru było zaliczenie go w poczet konfratrów zakonu paulińskiego w 1829 roku.
Prezentowana na płycie Missa F-dur należy do najbardziej zwartych i jednorodnych stylistycznie kompozycji mszalnych omawianego twórcy. W Nieszporach maryjnych Elsnera podstawę stanowią teksty psalmów przeznaczonych na uroczystości ku czci Matki Bożej oraz szeroko rozbudowane Magnificat, stanowiące zwieńczenie całego cyklu nieszpornego. Dzieła tego kompozytora przyczynią się znacząco do lepszego, bardziej wszechstronnego poznania jego dorobku, a przede wszystkim pozwolą dostrzec wartość, a zarazem piękno i religijną głębię tej niesłusznie zapomnianej muzyki.
Dziewiąta płyta z cyklu Jasnogórska Muzyka Dawna zawiera kompozycje Marcina Józefa Żebrowskiego - utwory pro processione, arie. Utwory pro processione Żebrowskiego wyróżniają się interesującą rytmiką. Pojawia się także w nich niemała liczba ozdobników. Cechy te w połączeniu z elegancją i bezpretensjonalnością tych utworów wskazują na pewne znamiona stylu galant, splatającego się z bardziej tradycyjnymi środkami wyrazu muzyki barokowej. W utworach pro processione Żebrowskiego słychać rytmy polonezowe, wyraźne są elementy rodzimego folkloru, choć zdarzają się utwory o typowo barokowej szlachetnej zadumie. Obok utworów "pro processione" na płycie nie mogło więc zabraknąć utworów wokalno-instrumentalnych, które stanowiły trzon działalności kompozytorskiej tego twórcy. Jako kompozytor jasnogórski wykorzystywał Żebrowski przede wszystkim teksty sławiące Najświętszą Marię Pannę. Nagrana na płycie w solistycznej obsadzie (sopran, alt, tenor, bas) stanowi niezwykle interesujący przykład tego, jak polscy kompozytorzy II połowy XVIII w. czynili artystyczną muzykę kościelną bardziej przystępną dla Polaków.
Oba albumy, podobnie jak poprzednie, to bardzo dobra muzyczna realizacja pięknej muzyki. Mamy tu znakomitą esencję dobrego smaku i stylowości wykonawczej. Soliści oraz zespół muzyki dawnej Kapela Jasnogórska pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa świetnie czują klimat tej muzyki i z wielkim zaangażowaniem i mistrzostwem ją wykonują. Polecam gorąco oba omawiane albumy.
ks. Arkadiusz Jędrasik
Jasnogórska Muzyka Dawna - Musica Claromontana vol. 8
Marzena Lubaszka - sopran, Joanna Dobrakowska - alt, Piotr Szewczyk - tenor, Jacek Ziomkowski - bas
Zespół Muzyki Dawnej "Kapela Jasnogórska" pod dyr. Jana Tomasza Adamusa
Musicon MCCD08
Jasnogórska Muzyka Dawna - Musica Claromontana vol. 9
Marzena Lubaszka - sopran, Joanna Dobrakowska - alt, Piotr Szewczyk - tenor, Jacek Ziomkowski - bas
Zespół Muzyki Dawnej "Kapela Jasnogórska" pod dyr. Jana Tomasza Adamusa
Musicon MCCD09
Płyty można kupić w sklepach Claromontana w Częstochowie oraz w firmie Musicon, ul. Słodowiec 8/2, 01-708 Warszawa, tel. 022 852 08 03.
"Nasz Dziennik" 2006-08-25
Autor: wa