Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Jak wydać 20 miliardów?

Treść

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiada wprowadzenie przepisów, które usuną bariery przy budowie dróg i autostrad oraz linii kolejowych. Grabarczyk twierdzi, że jego urzędnicy już zdiagnozowali te bariery i wiadomo, w jakim kierunku mają iść zmiany. - Odblokowanie procesu inwestycyjnego zadecyduje o tym, jak będzie oceniany resort infrastruktury - nie ma wątpliwości Cezary Grabarczyk. I jest przekonany, że uda mu się to zadanie wypełnić. Jednym z priorytetów ministerstwa ma być wykorzystanie w stu procentach środków europejskich przez wzmocnienie instytucji odpowiedzialnych za ich zagospodarowanie - Centrum Unijnych Projektów Transportowych, PKP Polskie Linie Kolejowe czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Minister za bardzo ważny uznał w tym kontekście projekt nowej ustawy o systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, nad którym trwają teraz prace w resorcie infrastruktury. Z kolei w zakresie budownictwa mieszkaniowego, użytkowego czy przemysłowego ważne jest uproszczenie procedur uzyskiwania pozwoleń na budowę. Grabarczyk chwali się także planami oddłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne, planami prywatyzacji PKP Intercity i rozpoczęciem projektu Kolei Dużych Prędkości. Były minister transportu Jerzy Polaczek, poproszony o krótkie podsumowanie działalności swojego następcy, wskazał, że wiele rozwiązań jest kontynuacją założeń przyjętych przez poprzedni rząd. - Mam jedno szczere życzenie, aby w inwestycjach drogowych minister kontynuował program rządowy przyjęty w 2007 roku i wydał 20 mld zł na realizację projektów drogowych, które w budżecie ma zapewnione na ten rok - powiedział Polaczek. Były minister zaniepokojony jest jednak pomijaniem w planach budowy drogi ekspresowej S-19. - Ma ona za zadanie skomunikowanie województw leżących wzdłuż granicy wschodniej i Polski z krajami nadbałtyckimi. Droga ta miała być także alternatywą dla komunikacji krajów skandynawskich z południem Europy - przypomniał. Polaczek apeluje do Grabarczyka również o kontynuowanie programu modernizacji i rozwoju kolei. Grzegorz Lipka "Nasz Dziennik" 2008-02-23

Autor: wa