Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Jak dobrać rower miejski?

Treść

Codzienne poruszanie się zarówno komunikacją miejską, jak i samochodem w godzinach szczytu potrafi dać w kość cierpliwości, a nawet zepsuć co do minuty zaplanowane popołudnie. Korki, tłumy w autobusach i tramwajach, opóźnienia - w takich momentach z zazdrością patrzy się ku swobodnie przemykającym rowerzystom na trasach rowerowych. Może czas przesiąść się na dwa kółka, zaoszczędzić czas, pieniądze na biletach czy paliwie i zadbać o kondycję? Jak dobrać rower miejski do jazdy do pracy, na zakupy i inne okazje?
Jeżeli chcesz kupić swój pierwszy rower miejski za starannie odkładane pieniądze, wybór powinien być staranny i dobrze przemyślany, aby nie żałować wydanej kwoty i satysfakcjonująco używać roweru - a nie już podczas pierwszych dni odwiedzać z nim serwis.
Po pierwsze, nie kupuj taniego roweru miejskiego z marketu. Rower miejski za 300 zł - brzmi kusząco, ale kolejne myśli to już same wątpliwości na temat jakości jego części i wykonania. Tani rower miejski używany? Też brzmi świetnie, ale jeśli nie masz wiedzy na temat wyboru roweru w małym palcu, można z łatwością Cię oszukać. A bez gwarancji wszelkie usterki i naprawy odbiją się na Tobie finansowo.
Jak dobrać rower miejski? Rama rowerowa to podstawa
Aby dobrać rower miejski, musisz znać właściwy rozmiar ramy rowerowej. Źle dobrana rama rowerowa powoduje nieprawidłowe ustawienie sylwetki podczas jazdy i zmniejsza komfort. Garbisz się, pochylasz za bardzo do przodu (rower miejski to nie wyścigowa szosówka ani MTB!), obciążasz plecy i nadgarstki. Przy zbyt małej ramie rowerowej wysoka osoba może dotykać kolanami kierownicy i zahaczać stopami o przednie koło podczas pedałowania. Jeżeli rama będzie za duża, wsiadanie na rower miejski i zsiadanie z niego będzie utrudnione, rower będzie miał gorszą zwrotność i panowanie nad nim będzie trudniejsze.
Aby dobrać ramę roweru miejskiego, musisz znać długość swojej nogi - mierzonej po wewnętrznej stronie od krocza do śródstopia. Reguła, że ramę rowerową dopasowuje się tylko do wzrostu, to mit. Dzisiaj producenci podają w tabelach obie te wartości (wzrost i długość nogi), ale możesz to wyliczyć także samodzielnie, mnożąc długość nogi (cm) razy 0,67, a następnie dzieląc wynik przez 2,54, aby otrzymać przybliżoną wartość w calach. Zawsze warto zrobić przymiarkę roweru w sklepie rowerowym - a potem zamówić rower miejski taniej przez internet, korzystając np. z porównywarki cenowej.
Jak wybrać rower damski i rower męski - różnice
Niektórzy producenci mogą zachwalać stosowanie w swoich rowerach części specjalnie dostosowanych dla kobiet czy mężczyzn, ale w większości mogą to być chwyty marketingowe. Prawdą jest, że w rowerze damskim miejskim inna jest na przykład kierownica - jest zwykle węższa w porównaniu do kierownicy dla mężczyzny, przeciętnie szerszego w ramionach. Cechą charakterystyczną damskiego roweru miejskiego jest też obniżona górna rura ramy rowerowej lub jej całkowity brak, co ułatwia wsiadanie na rower i zsiadanie z niego kobietom noszącym na co dzień sukienki i spódnice.
Warto też zwrócić uwagę na siodełko - chociaż to kwestia indywidualna, siodełka dla pań są przeważnie nieco szersze ze względu na większy rozstaw kości kulszowych. W rowerze miejskim od producenta nie znajdziesz raczej wysokiej jakości siodełka ze skóry naturalnej z żelowym wypełnieniem (najdroższe siodełka to koszt nawet kilkuset złotych!), ale panowie mogą zwrócić uwagę na siodełka sportowe z otworem w środku, zmniejszającym ryzyko za dużego nacisku na okolice intymne.
Jakie koła i opony w rowerze miejskim?
Rozmiar kół w rowerze miejskim jest oczywiście częściowo uzależniony od rozmiaru ramy rowerowej, ale mamy tutaj małe pole do manewru. Najczęściej są spotykane koła w rozmiarze 26, 27 i 28 cali. Większe koła 29-calowe są raczej zarezerwowane dla np. rowerów górskich i nie są przystosowane do niskich osób - poniżej 160 cm wzrostu. Im mniejsze koło w rowerze miejskim, tym mniejsza jego waga, lepsza zwrotność, łatwiejsze manewry i przyspieszenie. Im większe koło, tym łatwiejsze utrzymywanie równowagi, płynniejsze pokonywanie przeszkód oraz mniej odczuwalne krzywe, nierówne powierzchnie.
Jeżeli więc Twoja codzienna trasa rowerowa nie jest usłana gładkim asfaltem, wybierz większe koła rowerowe z oponami z bieżnikiem semi-slick, które nadadzą się też oczywiście do mniejszych kół. Opony z bieżnikiem semi-slick w rowerze miejskim to rozwiązanie między totalnie gładkimi oponami tylko do jazdy po utwardzonej drodze, a agresywnymi oponami roweru górskiego do ambitnej jazdy po szlakach górskich, nieutwardzonych trasach itp. Taki bieżnik jest terenowy (klockowaty) na środku i gładki po bokach, co zapewnia optymalne opory toczenia. W przeciwnym wypadku trudno byłoby o dobry balans na różnych rodzajach dróg. Im opona jest szersza, tym także lepsza stabilność i pokonywanie trudności. Węższe opony nadają się na mniej problematyczne trasy.
Jakie hamulce w rowerze miejskim?Jeżeli planujesz jeździć rowerem miejskim na stosunkowo krótkie dystanse do pracy i z powrotem, na zakupy i raczej nie wyjeżdżać poza miasto, wystarczą Ci hamulce V-brake. To dość tanie, podstawowe hamulce, których minusem jest średnia skuteczność podczas opadów deszczu, śniegu lub na śliskiej nawierzchni oraz zużywanie obręczy roweru w trakcie pracy. Lepszym wyborem jest rower miejski z hamulcami tarczowymi hydraulicznymi - są skuteczne podczas gorszej pogody, trwalsze i mają lepszą modulację, czyli o wiele łatwiej wyczuć siłę, z jaką trzeba w danej sytuacji hamować.
Ile wydać na rower miejski?
1500 zł to minimum za dobry rower miejski Kross, Romet lub innego znanego producenta. Opłaca się kupić tańszy rower, jeżeli to model z wyższej półki na dużej promocji. W przeciwnym wypadku będziesz mieć do czynienia ze słabszymi jakościowo częściami, a jednak rower powinien być zakupem na lata. Warto w takim wypadku zaoszczędzić 300-500 zł więcej i poczekać z zakupem, aby rower służył o wiele dłużej. Alternatywą jest oczywiście tani rower elektryczny - podpowiada autor jaki-rower.pl.

Autor: Silesian

Tagi: Jak dobrać rower miejski?