Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Inwestycje PLK zagrożone

Treść

O podjęcie szybkiej decyzji w sprawie przyjęcia strategii dla sektora kolejowego zwrócili się do rządu przedsiębiorcy z tego sektora. Według nich, jak najszybciej powinna zapaść decyzja w sprawie oddłużenia Przewozów Regionalnych, których zła kondycja wpływa na całą branżę.

- To ostatni moment, aby wprowadzać jakieś działania rynkowe. Tym bardziej że inwestycje są potrzebne kolei. Notuje się wzrost ilości przewozów towarowych, ale w jeszcze większym stopniu rośnie ilość przewozów pasażerskich. Można mówić o renesansie w zakresie przewozów kolejowych, jednak istnieje obawa, że ta okoliczność może zostać wykorzystana ze względu na zły stan infrastruktury kolejowej - stwierdził Henryk Klimkiewicz, przewodniczący Railway Business Forum. Przyznał, iż program zreformowania kolei jest ambitny, ale zaznaczył, że rodzi się jednak obawa o to, czy uda się tego dokonać. Zadłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne wpłynęło na płynność finansową Polskich Linii Kolejowych. Spółka PLK PKP, zdaniem RBF, ma z tego powodu poważne problemy, nie tylko finansowe. Wykonawcy inwestycji uważają, że ryzyko jest tak duże, iż stają przed dylematem, czy mogą je ponosić. Obecne zobowiązania PLK wobec wykonawców wynoszą już 1,5 mld złotych.
- Wykonawcy kontraktowi nie są w stanie udźwignąć takiego ciężaru finansowego i tam, gdzie mogą, rozkładają go na podwykonawców. Powstaje sytuacja, w której zaczyna brakować materiałów - przyznał Janusz Piechociński, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury poprzedniej kadencji.
Maciej Marosz
"Nasz Dziennik" 2006-11-30

Autor: wa