Interes odbiorcy najważniejszy
Treść
Nowoczesne technologie multimedialne mogą być dla odbiorcy pożyteczne, ale ich użytkowanie niesie także zagrożenia. Dlatego tak ważne jest chronienie przez państwo interesów użytkowników telewizji czy telefonów komórkowych.
Do takich wniosków doszli uczestnicy panelu dyskusyjnego "Media i multimedia - jakich usług potrzebują abonenci?". Wojciech Dziomdziora, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jest przekonany, iż abonenci nie potrzebują nowych usług, jeśli nie mają wiedzy, że takowe istnieją. Z badań wynika, iż z nowoczesnych telefonów komórkowych konsumenci wykorzystują tylko 20 proc. funkcji, jakie te urządzenia posiadają.
Dziomdziora mówił też o zadaniach władzy publicznej, jakie powinny być realizowane w związku z pojawianiem się nowych telewizyjnych platform cyfrowych. - Na pewno zadaniem państwa jest ochrona konsumenta, z punktu widzenia jego interesów ekonomicznych oraz moralnych i osobistych - podkreślił. Jeśli chodzi o ochronę tych praw osobistych, to tutaj rolę do odegrania ma KRRiT. Dodał również, że podstawowym zadaniem państwa zarówno w mediach tradycyjnych, jak i nowoczesnych jest zagwarantowanie wolności słowa.
Prezes Fundacji "Media Pro Bono" dr Lech Jaworski zwrócił uwagę, iż w związku z szybkim rozwojem mediów w Polsce po roku 1989, istotne znaczenie ma to, czy działają one dla dobra i w interesie odbiorcy. Wszystkie narzędzia wymagają bowiem uwzględnienia etycznego wymiaru, w przeciwnym razie może dojść do zniewolenia korzystających z tych usług. Rozwój technik multimedialnych i postęp techniczny powinien być, jak twierdził, odpowiedzią na rzeczywiste i świadome potrzeby odbiorców.
JaS
"Nasz Dziennik" 2007-03-29
Autor: wa