Przejdź do treści
Przejdź do stopki

III Festiwal Rossiniego

Treść

W piątek, 28 listopada, premierą "Semiramidy" WOK inauguruje kolejny festiwal dzieł Gioacchina Rossiniego. Obok najnowszej "Semiramidy" będzie można zobaczyć po dwa przedstawienia interesujących inscenizacji "Włoszki w Algierze", "Kopciuszka", "Jedwabnej drabinki" i "Sroki złodziejki". Festiwal Rossiniego trwać będzie do 19 grudnia.
Rossini był twórcą oryginalnym i niepowtarzalnym, komponował z jednakowym powodzeniem opery komiczne i opery seria. Jego błyskotliwą, pełną muzycznego humoru muzykę kochał Franciszek Liszt, cenił Fryderyk Chopin, entuzjastycznie wielbił Henri Stendhal. Mimo że tworzył zaledwie niepełne dwadzieścia lat, zdążył pozostawić potomnym 39 oper. Co prawda kilkanaście nie wytrzymało próby czasu, jednak pozostałe bywają ozdobą repertuaru największych operowych scen. Rekordy powodzenia biją oczywiście opery komiczne: "Cyrulik sewilski", "Kopciuszek", "Włoszka w Algierze". Trochę mniejsze powodzenie mają opery serio: "Semiramida", "Tancred", "Wilhelm Tell", "Mojżesz". Ostatnio wyjątkową popularnością cieszy się "Podróż do Reims".
Niebotycznie wysokie dźwięki, kaskady wirtuozowskich koloraturowych pasaży i tryli - tak w skrócie można określić stopień trudności wokalnych stawianych głównym wykonawcom "Semiramidy". Śpiewacy w tej operze muszą wykazać się nienaganną techniką i dramatyczną siłą głosu. Trudno, żeby było inaczej, skoro partię tytułowej królowej Babilonu pisał Rossini z myślą o swojej żonie, wspaniałej śpiewaczce Isabelli Cobram, która śpiewała ją podczas prapremiery 2 lutego 1823 roku w Teatro La Fenice w Wenecji. "Rossini uwolnił koloraturę od ziemskiego ciążenia, każąc jej nieść dramaturgię całego muzycznego dyskursu" - napisał Maciej Jabłoński.
Tradycje wykonawcze "Semiramidy" w Polsce są więcej niż skromne. W grudniu 1829 r. w warszawskim Teatrze Narodowym, a we wrześniu 1862 r. w Krakowie, zaprezentowano jedynie fragmenty dzieła. Wreszcie w maju 1865 r. scena Teatru Wielkiego w Warszawie była miejscem polskiej premiery tej opery. Na kolejną prezentację sceniczną trzeba było czekać aż do maja 1994 r., kiedy w ramach obchodów 75-lecia wystawiono "Semiramidę" w poznańskim Teatrze Wielkim.
Przygotowywana w Warszawskiej Operze Kameralnej premiera będzie dziełem Giovanniego Pampiglione - reżyseria i Santi Migneco - scenografia. Właśnie ci twórcy byli autorami poznańskiej inscenizacji z 1994 roku. Kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Karolak. Od 28 listopada do 3 grudnia odbędzie się sześć przedstawień. Kolejne dzieła Rossiniego obejrzymy: 6 i 7 grudnia - "Włoszka w Algierze", 10 i 11 grudnia - "Kopciuszek", 14 i 15 grudnia - "Jedwabna drabinka". Na zakończenie festiwalu 18 i 19 grudnia zaplanowano "Srokę złodziejkę".
Adam Czopek
Nasz Dziennik 24-11-2003

Autor: DW