Przejdź do treści
Przejdź do stopki

General Motors liderem w Chinach

Treść

General Motors utrzymał w 2012 roku pozycję lidera na chińskim rynku samochodów osobowych. Drugie miejsce zajął koncern Volkswagen. Obie firmy odniosły sukces w Chinach i dzięki temu notują zyski, mimo poważnych strat w Europie.

Sukcesy na chińskim, największym rynku samochodowym świata pozwoliły amerykańskiemu GM w czwartym kwartale 2012 roku osiągnąć zyski w wysokości 500 mln dol., co stanowi 25-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (z 14,3-procentowym udziałami w rynku), mimo znacznego wzrostu kosztów produkcji w USA – poinformowały władze koncernu.

GM sprzedał w ubiegłym roku 2,84 mln aut (wzrost o 11 proc. w stosunku do 2011 r.), a Volkswagen – 2,81 mln sztuk (wzrost o 24,5 proc. w stosunku do 2011 r.).

Sukcesy obu koncernów są tym bardziej znaczące, że w ostatnim roku tempo sprzedaży samochodów osobowych na rynku chińskich znacznie osłabło z 30 proc. w 2011 r. do 6,8 proc. w 2012 r.

Eksperci rynkowi duży wzrost sprzedaży GM i Volkswagena tłumaczą m.in. spadkiem zainteresowania Chińczyków samochodami japońskimi. To efekt konfliktu między Chinami a Japonią. Stosunki Chin i Japonii – dwu państw zaliczanych do grona największych potęg gospodarczych świata – znacznie się pogorszyły, kiedy we wrześniu 2012 roku japoński rząd wykupił od prywatnego właściciela trzy sporne wyspy położone na Morzu Wschodniochińskim. Przez Chiny przeszła wówczas fala ulicznych protestów, przeradzających się również w plądrowanie japońskich firm i atakowanie japońskich obywateli.

Analitycy branżowi z Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów przewidują, że w 2013 roku chłonność chińskiego rynku motoryzacyjnego przekroczy 20 mln aut.

Sukcesy rynkowe GM zapewniły marki aut Chevrolet i Buick, koncern coraz większą uwagę przykłada też do segmentu samochodów luksusowych. Luksusowe auta będą produkowane przez Shanghai Automotive Industry Corp., czyli chińskiego partnera GM.

David Zoia, dyrektor portalu branżowego WardsAuto, stwierdził w jednym z wywiadów, że kluczem do sukcesu GM było – jego zdaniem – powołanie spółki joint venture z chińskim partnerem, która odnotowała 9,1-procentowy wzrost zysków w czwartym kwartale 2012 roku, podczas gdy w analogicznym okresie 2011 roku wzrost wyniósł 8,4 proc.

W 2012 roku w Chinach sprzedano 19,1 mln samochodów, kraj ten stał się największym rynkiem świata – przed Unią Europejską. Chiny wyprzedziły USA w tej materii cztery lata temu.

Nasz Dziennik Poniedziałek, 18 lutego 2013

Autor: jc