Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Finał konkursu im. Ady Sari

Treść

Koncertem laureatów zakończył się XII Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Do tegorocznej edycji zgłosiło się 81 młodych śpiewaków z 12 krajów.

Konkurs i festiwal wokalny z Adą Sari w tle powołała do życia i stworzyła jego koncepcję w 1985 roku prof. Helena Łazarska, ówczesny kierownik Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, która od 1991 roku jest profesorem zwyczajnym w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Pierwotnie były to: Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, które od 2001 roku przekształcono w międzynarodowy konkurs wokalny. Od samego początku w jego jury zasiadali najbardziej znani na świecie śpiewacy operowi z: Birgit Nilsson, Gandulą Janowitz, Luigi Alvą, Edith Mathis, Zdzisławą Donat, Haliną Mickiewiczówną, Ileaną Cotrubas i Elżbietą Szmytką na czele. W tym roku w składzie jury byli: Luigi Alva, Eva Blahová, Stanisław Daniel Kotliński, Magdalena Krzyńska, Bożena Betley, Dariusz Niemirowicz, Sławomir Pietras, Eugeniusz Sąsiadek i Wojciech Maciejowski. Pracom jury, jak w każdym z dotychczasowych konkursów, przewodniczyła prof. Helena Łazarska.
Do tegorocznego konkursu zgłosiło się 81 młodych śpiewaków z 12 krajów. Ostatecznie do trzyetapowej rywalizacji, która rozpoczęła się 19 maja, dopuszczono 64 uczestników z 9 krajów. O poziomie konkursu może świadczyć fakt, że do trzeciego etapu zamiast regulaminowych sześciu młodych śpiewaków zakwalifikowano dziewięciu. Ostatecznie laureatami głównych nagród XII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari zostało ośmiu Polaków i jedna Japonka. W głosach żeńskich pierwszą nagrodę otrzymała Anna Simińska obdarzona pięknym w barwie sopranem liryczno-koloraturowym, czego najpiękniej dowiodła w zaśpiewanej z dużą swobodą arii Królowej Nocy z II aktu "Czarodziejskiego fletu" Mozarta i walcu Adeli z II aktu "Zemsty nietoperza" Straussa. Drugą przyznano Kamili Kułakowskiej dysponującej interesująco brzmiącym sopranem lirycznym. Stylowy sposób wykonania przez nią arii Paminy z II aktu "Czarodziejskiego fletu" sprawił, że jury przyznało jej nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu W.A. Mozarta. Trzecia nagroda przypadła Japonce Rena Fujii, jedynej zagranicznej śpiewaczce, jaka dotarła do trzeciego etapu; otrzymała ona również nagrodę specjalną im. Ady Sari dla wybitnego sopranu koloraturowego. Wyróżnienie przyznano Aleksandrze Kubas.
W kategorii głosów męskich zasłużony triumf święcił Stanisław Kierner, bas-baryton, który otrzymał również nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie pieśni. Drugą nagrodę wręczono Jarosławowi Kitali, którego barytonowy głos ujmował pełną paletą barw, a szczególne uznanie zyskał dykcją i świetnie podawanym tekstem, szczególnie w recytatywie i arii Hrabiego z "Wesela Figara" Mozarta. Trzecia przypadła w udziale Patrykowi Rymanowskiemu obdarzonemu basem o szlachetnej barwie i miękkim brzmieniu. Specjalną nagrodę przyznała mu też Orkiestra Opery Krakowskiej towarzysząca śpiewakom w trzecim etapie i koncercie laureatów. Z kolei dyrekcja Krakowskiej Opery Kameralnej zaprosiła młodego artystę do udziału w jednym ze swoich przedstawień. Moim zdaniem, był to najlepszy i najbardziej dojrzały artystycznie występ w trzecim etapie.
Jak zawsze konkursowi wokalnemu towarzyszyły inne wydarzenia muzyczne. Najważniejszym był wysoko oceniony inauguracyjny recital Małgorzaty Walewskiej, gwiazdy światowych scen muzycznych. Równie interesujący okazał się koncert kwartetu Pago Libre, który przy współudziale Elizabeth Kulman, solistki wiedeńskiej Staatsoper, zaprezentował jazzowe aranżacje dzieł Modesta Musorgskiego. Ostatnim wydarzeniem był niedzielny koncert chóru "Lege Artis" z Sankt Petersburga, w programie którego znalazły się fragmenty Liturgii św. Jana Złotoustego op. 31 Sergiusza Rachmaninowa oraz "Agnus Dei" Krzysztofa Pendereckiego.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2007-05-29

Autor: wa

Tagi: ada sari konkurs