Festiwal Vivat Moniuszko
Treść
Zapowiedziana na 8 stycznia premiera "Parii" Moniuszki w reżyserii Krzysztofa Kolbergera i pod batutą Warcisława Kunca rozpocznie festiwal poświęcony operowej twórczości Stanisława Moniuszki. Honorowym gościem premiery będzie Maria Fołtyn. Festiwal zakończy się 30 stycznia wieczorem, kiedy to wystawione zostaną "Verbum nobile" i "Flis". Jest to pierwsza prezentacja w zwartym cyklu sześciu najpopularniejszych dzieł tego kompozytora.
Mimo że Moniuszko komponował pieśni, muzykę symfoniczną, a nawet operetki, to jednak do historii naszej kultury przeszedł przede wszystkim jako kompozytor operowy. Historia nadała mu zaszczytny tytuł "Ojca Opery Narodowej". "Halka", "Straszny dwór", "Hrabina", "Paria", "Flis", "Verbum nobile" to dzieła stale powracające na nasze sceny operowe. Opery "Betty" i "Sielanka" od dawna leżą pokryte kurzem na półkach archiwum, a "Rokiczanka" nie została ukończona. Oczywiście największą popularnością cieszy się "Halka", nasze sztandarowe dzieło operowe. Jej historia rozpoczęła się w 1846 r., kiedy nikomu nieznany kompozytor rozpoczął pisanie swojej pierwszej opery. Niestety, przez ponad dziesięć lat starał się Moniuszko o wystawienie swojego dzieła na scenie Opery Warszawskiej. Wreszcie 1 stycznia 1858 r. odbyła się warszawska premiera; jej sukces przeszedł wszelkie oczekiwania. Publiczność entuzjastycznie oklaskiwała niemal każdą arię i scenę, a "Halka" stała się od razu najpopularniejszą polską operą. Od wielu lat popularnością równą "Halce" cieszy się "Straszny dwór", który miał swoją prapremierę 28 września 1865 r. na scenie Opery Warszawskiej. Moniuszko skomponował to dzieło "ku pokrzepieniu serc rodaków" po klęsce Powstania Styczniowego. Entuzjastyczne przyjęcie opery skłoniło carską cenzurę do zdjęcia "Strasznego dworu" z afisza już po trzech przedstawieniach.
Opera na Zamku w Szczecinie jest jedynym polskim teatrem operowym posiadającym w bieżącym repertuarze sześć najczęściej wystawianych dzieł Moniuszki. Ich prezentację pod hasłem "Vivat Opera Polska" rozpoczęto w październiku 2003 r., zakończono w maju 2004. Każda była w wersji koncertowej. Nad pełnym kształtem scenicznym czuwał reżyser wykorzystujący elementy scenografii i kostiumy, chór i balet, oraz nadający całej inscenizacji określoną myśl przewodnią. "Verbum nobile" i "Flisa" przygotował Krzysztof Kelm, "Straszny dwór" - Anna Kękuś, "Halkę" - Artur Hofman, "Hrabinę" i "Parię" - Adam Opatowicz. Całemu przedsięwzięciu, które spotkało się z ogromnym zainteresowaniem, przyświecało znane powiedzenie "Cudze chwalicie, swego nie znacie".
Można więc powiedzieć: poznali, chwalili, polubili i stąd ten cenny dla naszej kultury festiwal polskiej opery.
Adam Czopek
"Nasz Dziennik" 2005-01-07
Autor: kl