Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Ekspertyza przekonała marszałka

Treść

Z ekspertyzy, która została wykonana na zamówienie Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego, wynika, że lokalizacja lotniska na Krywlanach, na peryferiach Białegostoku, jest możliwa do realizacji. - Pozytywny wynik ekspertyzy, szczególnie ten dotyczący hałasu, który dopuszcza budowę pasażerskiego portu lotniczego na Krywlanach, pozwala nam na wybór tej lokalizacji i rozpoczęcie skomplikowanej procedury poprzedzającej wbicie symbolicznego pierwszego szpadla w ziemię, na której powstanie lotnisko - powiedział nam Dariusz Piontkowski, marszałek województwa podlaskiego.

Rozpoczęcie budowy lotniska planowane jest za 3-5 lat, tyle bowiem czasu mają zająć formalności, takie jak np. uzyskanie zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej czy wykonanie nowego planu zagospodarowania tego terenu. Trzeba będzie też wykupić i wyciąć spory obszar lasu należącego do Lasów Państwowych i wykonać biznesplan. Samo opracowanie ostatecznej wersji wszystkich ekspertyz będzie kosztowało kilka milionów złotych. Cały koszt budowy jest szacowany na blisko 160 mln złotych. Niestety, zlokalizowane na Krywlanach lotnisko sportowe Aeroklubu Podlaskiego nie będzie mogło dłużej tam funkcjonować. Zlikwidowana ma być również droga prowadząca do wsi Olmonty, z której korzystają jej mieszkańcy, co budzi ich sprzeciw.
Projekt budowy lotniska na Krywlanach z pasem startowym długości około 1,5 km przygotował poprzedni zarząd województwa podlaskiego. Jednak aby inwestycja mogła być zaakceptowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i dofinansowana środkami z Unii Europejskiej, potrzebny był dłuższy pas startowy, zdolny przyjąć większe samoloty, nawet typu boening. Obecny zarząd województwa przedłużył więc w projekcie pas startowy do 2,2 km i zlecił warszawskiej firmie eksperckiej "CAD" wykonanie wstępnej ekspertyzy oddziaływania takiego lotniska na środowisko. Jej wyniki przekonały marszałka województwa do budowy lotniska na Krywlanach.
Dyskusja na temat budowy portu lotniczego koło Białegostoku rozpoczęła się w latach 70. Przeciwni budowie dużego lotniska na Krywlanach są mieszkańcy okolicznych osiedli, podział zdań na temat lokalizacji lotniska istnieje też wśród radnych. Przeciwnicy wariantu krywlańskiego, zwracając uwagę na bliskość dużych instytucji publicznych czy przeszkody wysokościowe, proponują lokalizacje dalej położone od miasta, np. w Topolanach, gdzie jest więcej miejsca na duży port lotniczy z możliwością jego rozbudowy.
Adam Białous, Białystok

"Nasz Dziennik" 2007-09-28

Autor: ab