Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Dziennikarze bez taryfy ulgowej

Treść

Z dr Hanną Karp, medioznawcą, wykładowcą w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, rozmawia Anna Ambroziak Na KUL rozpoczyna się dziś międzynarodowa konferencja poświęcona roli mediów w wychowaniu chrześcijańskim... - W ostatnim czasie debata publiczna toczy się wokół emerytur pomostowych, porusza się kwestię nauczycielskich pensji, reformy oświaty itp. W całym sporze umyka jednak uwadze fakt, że gra toczy się przede wszystkim o młode pokolenie i przyszłość Polski. Dlatego każda debata, która podejmuje problemy wychowania młodego pokolenia i kształtowania jego tożsamości, jest w obecnym czasie nie do przecenienia. Media dziś wychowują? - Spójrzmy na propozycje mediów komercyjnych. Zasadniczo większość ofert kierowanych do młodego odbiorcy nie jest nawet neutralna, ale wręcz wroga wobec wartości Dekalogu. Klimat społeczny, jaki tworzy szeroka oferta mediów nie służy chrześcijańskiemu wychowaniu młodego człowieka. Najwyżej ustawia go w bloku startowym w gonitwie po kredyt konsumpcyjny, wczasy na Kajmanach czy też jako funkcjonariusza wielkiej korporacji. I dlatego tak ogromne znaczenie ma dziś jakość i siła mediów katolickich, które są pasem transmisyjnym programów i audycji tworzonych w oparciu o wartości Dekalogu. I dlatego tak ogromne znaczenie ma tworzenie w naszym kraju mediów katolickich. Spójrzmy, co dzieje się po prawie 20 latach przemian ustrojowych w Polsce. Sieci kolportażu wycofują się z kolportowania prasy katolickiej. Pozostaje alternatywna dystrybucja prasy religijnej w punktach przykościelnych. To przykre, że po latach przemian w wolnej Polsce prasa katolicka pozostaje właściwie na granicy pierwszego i drugiego obiegu. Co można w tej sytuacji zrobić? - Zaistniała sytuacja wymaga głębokiej refleksji, podejmowania nowych działań i pomysłów. Propozycja katolickich mediów, ich oferta, również na polu edukacji, jest bardzo atrakcyjna, gdyż odbiega od wszechobecnego kryterium zysku i pieniądza. Dlatego media chrześcijańskie powinny znaleźć skuteczne sposoby dotarcia do odbiorcy. Tematyka grup dyskusyjnych obejmuje moralne i etyczne aspekty mediów, ewangelizację poprzez media, wychowanie do odbioru mediów, zagadnienia nowych technologii w procesie kształcenia itd. Tak szerokie spotkanie, pod przewodnictwem Jego Eminencji ks. kard. Zenona Grocholewskiego, z pewnością posłuży wypracowywaniu nowych rozwiązań. Dziękuję za rozmowę. "Nasz Dziennik" 2008-11-19

Autor: wa