Dzieła fortepianowe Szymanowskiego
Treść
Nie tak dawno na naszych łamach mogliśmy przeczytać ciekawą rozmowę z młodą, utalentowaną japońską pianistką Eri Iwamoto. Jej debiutancka płyta zawiera muzykę Karola Szymanowskiego. Jest to pianistka o niezwykłej osobowości i wrażliwości muzycznej. Eri Iwamoto urodziła się w Nara w Japonii. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 3 lat. Jest absolwentką Uniwersytetu Soai w Osace, Akademii Muzycznej w Warszawie, Hochschule der Künste w Bernie i Conservatoire de Musique de Genéve. Kontynuowała swoją edukację w Bazylei, Weronie. W 2001 r. otrzymała Grand Prix na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Miłosza Magina w Paryżu, a w 2005 r. nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego na VI Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi. Koncertuje we Włoszech, Francji, Szwajcarii, Portugalii, Polsce i Japonii. Jej pedagogiem była m.in. Barbara Hesse-Bukowska. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich P. Anderszewskiego, A. Jasińskiego i Fou T'songa. Na omawianej płycie Japonka nagrała: Preludia op. 1, Wariacje op. 3, Metopy op. 29, Mazurki op. 50 i Etiudę op. 4 nr 3. W Preludiach można dostrzec wpływy Chopina i Skriabina. Wariacje b-moll op. 3 to cykl 12 efektownych i oryginalnych wariacji. Etiuda op. 4 nr 3 jest najbardziej znanym utworem fortepianowym Szymanowskiego. Grywali ją na koncertach m.in. Paderewski, Rubinstein. Metopy op. 29 zostały skomponowane w 1915 r. pod wpływem doświadczeń z podróży do Włoch i Afryki i kontaktów z kulturą antyczną. Metopa to w architekturze kwadratowa lub prostokątna płyta na fryzie w budowlach starożytnej Grecji. Była ona zazwyczaj zdobiona płaskorzeźbą przedstawiającą zdarzenia mitologiczne lub historyczne. Jest to cykl złożony z trzech części: Wyspa Syren, Kalipso, Nauzykaa, które nawiązują do zdarzeń z Odysei Homera. Mazurki op. 50 powstały w latach 1924-1925. W ostatnim okresie swej twórczości Szymanowski zaczyna podążać drogą bliską Chopinowi. Głównym tematem staje się folklor i muzyka ludowa, szczególnie Podhale. Charakter Mazurków wyznaczają ostre rytmy, surowość, dynamizm, spontaniczność oraz prosta liryka pieśni ludowej. Jakie jest zatem nagranie Eri Iwamoto? Pisząc krótko: bardzo dobre. To świetne wykonanie, od początku do końca pięknie, bogato i czysto intonowane. Japońska pianistka podeszła do muzyki Szymanowskiego z niezwykłą pieczołowitością, wkładając w jej interpretację cały swój talent, osobowość i emocje. Ten album to wspaniały hołd złożony polskiemu kompozytorowi. Piękna muzyczna kreacja najwyższej klasy. O jego sile stanowi niebywała precyzja gry Eri Iwamoto, co sprawia, że wszystkie warstwy partytury są elegancko wykonane, proporcje między nimi - świetnie przemyślane. Dźwięk jest perlisty, aksamitny, piękny. Narracja potoczysta, skupiona, a samo frazowanie niemal natchnione z efektownym legato. Jej interpretacja muzyki Szymanowskiego jest zdecydowana, nasączona bogatymi emocjami. Sam album jawi się jako bardzo udana produkcja propagująca polską muzykę przez zagraniczną artystkę. Polecam! ks. Arkadiusz Jędrasik Karol Szymanowski - Utwory fortepianowe - Eri Iwamoto Acte Préalable 0182 (2008), czas: 62'25" Można kupić: Acte Préalable, tel.(22) 648 88 38lub e-mail: actepre@wp.pl "Nasz Dziennik" 2008-09-30
Autor: wa