Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Droga nie tylko nam potrzebna

Treść

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wpisało na listę kluczowych inwestycji drogowych, które będą dofinansowane z funduszy unijnych, budowę trasy ekspresowej S19. Jeden z najdłuższych odcinków tej drogi przebiegać będzie przez województwo podlaskie. Koszt całej inwestycji szacuje się na 2 mld euro.

S19 ma przebiegać wzdłuż niemal całej wschodniej granicy Polski w ciągu obecnej drogi krajowej numer 19 przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Jej długość to 570 kilometrów. Zakończenie inwestycji planowane jest na rok 2017. Połączy ona przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z przejściem granicznym ze Słowacją w Barwinku. Pierwszy odcinek trasy powstanie na terenie województwa lubelskiego. Tamtejszy oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczął już wykupywanie gruntów pod inwestycję. Na budowę drogi Unia Europejska przeznacza 1,1 mld euro, wkład Polski wyniesie 900 mln euro.
Znaczna część drogi S19 przebiegać będzie przez województwo podlaskie.
- Od Choroszczy do południowej granicy województwa będzie to droga dwujezdniowa. Niektóre jej odcinki przeprowadzone zostaną zupełnie nowym śladem. Powstanie szereg obwodnic m.in. Sokółki, Białegostoku, Bielska Podlaskiego, Bociek, Dziadkowic i Siemiatycz. Rozpoczęta jest budowa obwodnicy Wasilkowa. Niestety wstrzymano ją ze względu na toczące się w tej sprawie postępowanie przez Trybunałem Europejskim - powiedział nam Rafał Malinowski, rzecznik Podlaskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Na budowę naszego odcinka drogi mamy 700 mln euro. Obecnie podlaski oddział GDDKiA prowadzi prace dotyczące określania przebiegu trasy S19.
Przyszła droga ekspresowa ma przejąć cały europejski ruch samochodowy na osi północ - południe. Z południa kraju drogą S19 podróżować będzie się do Białegostoku, a tu połączona ona zostanie z drogą nr 8, która wiedzie do przejścia granicznego z Litwą. Droga S19, część europejskiego korytarza transportowego, wykroczy poza Polskę i budowana będzie również m.in. przez Słowację i Węgry. Połączy kraje bałtyckie takie jak Łotwa, Litwa, Estonia z krajami południa Europy - Słowacją, Węgrami, Rumunią i Bułgarią.
Adam Białous
"Nasz Dziennik" 2007-09-13

Autor: wa