Dróg nie ma, minister zostaje
Treść
Po raz trzeci w tej kadencji Sejm debatował nad wnioskiem o wotum nieufności wobec ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Opozycja zarzuciła rządowi i szefowi resortu infrastruktury, iż nie wywiązuje się z obowiązku dbania o system transportowy w kraju, doprowadził do organizacyjnej zapaści na kolei, jak również brak wizji wsparcia budownictwa mieszkaniowego. Rządząca koalicja nie pozostawiła jednak wątpliwości, że po dzisiejszym głosowaniu minister Grabarczyk utrzyma swoje stanowisko.
Za wnioskiem Prawa i Sprawiedliwości o odwołanie ze stanowiska ministra Cezarego Grabarczyka oprócz PiS opowiedziały się SLD i PJN. Swojego ministra broniły Platforma Obywatelska oraz Polskie Stronnictwo Ludowe. Premier Donald Tusk zapewniał, że minister Grabarczyk wciąż ma poparcie szefa rządu. Podkreślał przy tym, iż szef resortu infrastruktury, choć nie jest ideałem, to pozostaje "w statystykach poza wszelką konkurencją" swoich poprzedników na tym stanowisku.
Zbigniew Rynasiewicz (PO) ocenił, że wniosek Prawa i Sprawiedliwości o odwołanie ministra infrastruktury to działanie populistyczne, mające na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na opozycję, która "nie ma nic do zaoferowania wyborcom", a jej jedyny program wyborczy to "krytyka rządzących". Szef PSL wicepremier Waldemar Pawlak tłumaczył, że zwłaszcza iż do końca tej kadencji pozostało jedynie kilka tygodni, jego partia nie widzi powodu, aby wspierać wniosek o wotum nieufności. Ceną koalicji musi być chyba niewtrącanie się ludowców "w nie swoje sprawy". Wicepremier Pawlak nie zdobył się bowiem na głębszą ocenę działań Grabarczyka w kwestii chociażby budowy dróg, ograniczając swoje wystąpienie do sprawy kolejnictwa, czym zajmował się, odwołany w grudniu, PSL-owski wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt.
W uzasadnieniu żądania dymisji ministra Cezarego Grabarczyka opozycja zarzuciła, iż rząd Donalda Tuska nie wywiązuje się z obowiązku dbania o system transportowy kraju, że doprowadził do załamania systemu finansowania dróg i autostrad, przyczynił się do zapaści organizacyjnej na kolei m.in. w związku z niewłaściwym przygotowaniem zimą ubiegłego roku nowego rozkładu jazdy pociągów. Nie miał też planu wspierania budownictwa - m.in. w kontekście wygaszania przez rząd programu "Rodzina na swoim".
Opozycja wytknęła ponadto, że z 27 odcinków dróg i autostrad budowanych bądź remontowanych z zapowiedzią ich ukończenia na Euro 2012, zgodnie z harmonogramem realizowanych jest pięć.
Uzasadniający wniosek Prawa i Sprawiedliwości poseł Zbigniew Girzyński wyliczał, że jedynie połowa obiecywanych odcinków dróg i autostrad będzie gotowa na mistrzostwa Europy, a żadna autostrada w całości. Do zasług ministra Grabarczyka parlamentarzysta zaliczył natomiast "zwalczanie bezrobocia w regionie łódzkim", czyli w okręgu ministra Grabarczyka. Według posła PiS, dla zatrudnionych w resorcie infrastruktury ludzi Grabarczyka można byłoby uruchomić specjalny pociąg na trasie Łódź - Warszawa. - To taka liczba, że gdyby tylko oni zagłosowali, już byłoby można zostać posłem - ocenił Girzyński rozmach, z jakim minister Grabarczyk zatrudnia ludzi ze swojego okręgu.
Za niepowodzenia ministra Grabarczyka poseł Girzyński winił premiera Donalda Tuska, który ministrem infrastruktury zrobił "wziętego adwokata", będącego w gabinecie cieni Platformy Obywatelskiej ministrem sprawiedliwości, a o infrastrukturze niemającego pojęcia.
Premier Donald Tusk nie miał problemów, żeby wyjaśnić, z czego wynikają pewne opóźnienia w realizacji niektórych inwestycji - oczywiście - jak tłumaczył Tusk - "z niekompetencji poprzednich rządów". - W większości spraw, w których chcieliśmy ruszyć z impetem, trzeba było uporządkować kilka bałaganów, które pozostawili nasi poprzednicy - przekonywał premier.
Za krytyczne uwagi minister Grabarczyk dziękował oponentom, stwierdzając, iż weźmie je pod uwagę. Minister infrastruktury na mównicę wkroczył wyposażony w pokaźnej wielkości fotografie. Na zaprezentowanych posłom obrazkach uwiecznione zostały rozkopane drogi na dowód, że "Polska się buduje".
Artur Kowalski
Nasz Dziennik 2011-08-30
Autor: jc