Debata o zmianach w podstawie programowej nauczania
Treść
„Zmiany w podstawie programowej nauczania zaproponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej” – to tytuł debaty zorganizowanej przez Instytut Pamięci Narodowej.
W lutym i kwietniu Ministerstwo Edukacji Narodowej prezentowało w dwóch transzach zmiany w podstawie programowej. Wprowadza się zasadę easy to read. Chodzi o to, by teksty były łatwo przyswajalne także dla osób z pełną niepełnosprawnością umysłową, które nie są w stanie przyswoić pewnych elementów – mówił prof. Andrzej Nowak.
– To oznacza drastyczne obniżenie poziomu dla tych, którzy są w stanie przyswoić te elementy, stąd zasada easy to read. Co to znaczy? Wyobraźcie sobie czytanie „Stepów akermańskich” Adama Mickiewicza w systemie easy to read. Nic z tego nie zostanie. Żadna metafora, żadne słowo trudne, archaiczne, które wyszło z codziennego obiegu, nie będzie zaakceptowane, bo to nie jest easy to read. To jest trudne do przeczytania i trudne do zrozumienia – zauważył prof. Andrzej Nowak, członek kolegium IPN.
Nowy system może wykluczyć utwory: Słowackiego, Kochanowskiego czy Leśmiana. To nie dotyczy tylko Polski, bo w innych krajach Unii Europejskiej dzieje się dokładnie to samo.
– To, co stanowi o największej wartości kultury języka niemieckiego, polskiego, angielskiego zostanie wyeliminowane. Jaki jest sens bycia nie tylko Europejczykiem, ale Polakiem, Niemcem, Włochem? To jest możliwość wyrażenia siebie i rozpoznania siebie w tym, co najpiękniejsze w kulturze danego narodu – podkreślił prof. Andrzej Nowak.
Chodzi o to, aby tożsamość narodowa przestała mieć sens – dodał prof. Andrzej Nowak. Zawisza Czarny, zwycięstwo Grunwaldzkie, Danuta Siedzikówna „Inka” – to tylko niektóre historyczne fakty i osoby usunięte z pierwszego etapu nauczania. W dalszym toku nauczania wykreślono dokonania Bolesława Krzywoustego i konflikt z Cesarstwem Niemieckim. Rola Władysława Łokietka i Kościoła – to także wykreślono. Tych elementów jest znacznie więcej.
– Usunięto zapis: „ (…) przedstawia rolę Jana Pawła II i ocenia jego wpływ na przemiany społeczne i polityczne”. Można by nie uwierzyć, można by szkalować ten rząd, ale to naprawdę tak zostało napisane w lutym” – zaznaczył prof. Andrzej Nowak.
Nie będzie również dyskusji na temat przemian kulturowych, politycznych, społecznych i osadczych w II dekadzie XXI w. z uwzględnieniem kryzysu demograficznego, tożsamości narodowej, zmian zachodzących w Unii Europejskiej, transformacji energetycznej dyskusji nad zmianami klimatycznymi.
– Jeżeli przedmiot Historia i Teraźniejszość jest likwidowany i od września go nie będzie, to nie będzie w ogóle wiedzy o tym, co się działo po 1989 roku – zauważył prof. Mirosław Szumiło, historyk, członek IPN.
Z podstawy znika utrwalanie godności i dumy narodowej. Na zaproszenie Instytutu Pamięci Narodowej nie odpowiedziało Ministerstwo Edukacji Narodowej.
TV Trwam News
źródło: radiomaryja.pl, 9 maja 2024
Autor: dj