Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Czym jest znak towarowy i jakie korzyści przynosi jego rejestracja

Treść

Niemal każdy przedsiębiorca w swojej działalności posługuje się bardziej bądź mniej charakterystycznym logo. Jest ono o tyle ważne, iż jego obraz łatwo zapada w pamięć, a w połączeniu ze wzbudzonymi przez nie pozytywnymi emocjami, klient chętniej wybierze właśnie naszą markę. Polski prawodawca zdaje sobie sprawę, że jest to podstawowy element promocji, toteż postanowił zapewnić mu odpowiednią ochronę prawną. 

Co to jest znak towarowy?

Według oficjalnej definicji z ustawy Prawo własności przemysłowej:

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.”

Pole do popisu jest więc szerokie.

Aby korzystać z podwyższonej ochrony nazwy lub logo firmy należy zastrzec je w Urzędzie Patentowym właśnie jako ten znak towarowy. W praktyce przedsiębiorcy, którzy się na to decydują najczęściej zgłaszają:

  • znaki słowne np. RMF FM;
  • znaki słowno-graficzne np. logo MARS;
  • graficzne np. sygnet w postaci „łyżwy” NIKE.

Poza znakami konwencjonalnymi są też niekonwencjonalne. W tej formie można chronić kolor (fioletowy MILKA), dźwięk (ryk tarzana), kształt (wygląd butelki Coca Cola), budynek (opera w Sydney) a nawet zapach (zapach ciemnego piwa dla lotek) ruch (cieszynka Krzysztofa Piątka) czy dotyk (butelka opleciona w skórę).

Zobacz również:

· Opłata za zastrzeżenie znaku towarowego. Ile wynosi w Polsce, UE i na świecie?

https://www.youtube.com/embed/etvkNweQScI

Czego nie możemy zarejestrować jako znaku towarowego?

Katalog przeszkód w rejestracji znaku towarowego rozciąga się na 16 podpunktów i jest dostępny na stronie Urzędu Patentowego. W praktyce będą to najczęściej oznaczenia rodzajowe lub opisowe wskazujące na podstawowe cechy towaru (rodzaj, jakość, pochodzenie…). W myśl zasady, że pewne znaki powinny być wolne dla wszystkich, w ten sposób zapewniana jest przez państwo ochrona interesu publicznego.

Dla przykładu, gdyby zarejestrować nazwę masło nikt z nas nie był by w stanie używać tego słowa nie łamiąc prawa.

Nie można też zastrzec wyrażeń, które weszły do języka potocznego (np. las w słoiku), ani takich, które mogłyby wprowadzić klienta w błąd (np. budyń do oznaczania kisielu).

Na czym polega i jak działa ochrona zastrzeżonego znaku?

Zastrzeżony znak towarowy jest chroniony prawem. Jego właścicielowi przysługuje monopol na posługiwanie się nim. Oznacza to, że konkurent, który zechce skorzystać z naszego znaku celem przyciągnięcia do siebie klientów - złamie prawo. Co za tym idzie, będziemy w stanie wyegzekwować od niego (na drodze sądowej) zmianę nazwy, zaprzestanie posługiwania się naszym znakiem, a nawet odszkodowanie za poniesione przez nas starty

Stając się właścicielem znaku towarowego zyskujesz wyłączność na jego używanie. Zyskujesz więc pewność, że zaufanie do Twojej firmy budowane przez lata nie zostanie podstępnie wykorzystane przez innego przedsiębiorce, który zechce podszywać się pod Twoją firmę. Jako posiadacz formalnych praw do marki firmy zyskasz duże poczucie bezpieczeństwa.

Ochrona znaku ma swój zasięg terytorialny. W zależności od naszych preferencji i odpowiednio od urzędu, w którym dokonamy rejestracji, będzie się on rozciągał na terytorium: kraju (np. Polska), regionu (np. Unia Europejska) lub będzie wybrana grupa państw (np. Chiny, Rosja i Stany Zjednoczone).

https://www.youtube.com/embed/VV9dGelVqqo

Proces rejestracji znaku towarowego

Jeśli doczytałeś do tego momentu najpewniej temat Cię zainteresował bo prowadzisz już firmę. Musiałeś więc ją zarejestrować w CEIDG lub KRS. Choć proces ten próbowano możliwie jak najbardziej uprościć, polskie prawo niestety cechuje biurokracja, o czym sam się w trakcie rejestracji swojej firmy przekonałeś.

Rejestracja znaku towarowego może przysporzyć nieco więcej kłopotów. W zależności od zasięgu terytorialnego, który ma objąć ochrona znaku, będzie wymagał on złożenia odpowiednich dokumentów. Żeby dopiąć wszystko na ostatni guzik i uniknąć odmowy zarejestrowania znaku warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego. Jest to jeden z zawodów prawniczych z wąską specjalizacją – własność intelektualna i przemysłowa.

Rzecznik patentowy może więc dla Ciebie:

· sprawdzić czy nie ma przeszkód w rejestracji Twojego znaku;

· czy lepiej abyś zastrzegł nazwę czy logo firmy;

· opracować prawidłowy wykaz towarów i usług;

· zająć się formalnościami przed Urzędem Patentowym;

· pilnować terminów na wniesienie opłat za rejestrację;

· monitorowaniem co zgłasza konkurencja do ochrony.

https://www.youtube.com/embed/4eQDhMBdxH4

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

Rejestracja znaku towarowego nie jest obowiązkowa. Ponadto, sam wpis do CEIDG lub KRS nie daje nam gwarancji, że nie naruszamy cudzych praw. Poniższe korzyści odnoszą się jedynie do znaków zarejestrowanych w urzędzie patentowym.

Zastrzegając markę stajesz się jej realnym właścicielem 

Zyskujesz do niej prawa formalne, których nie powstają podczas samej rejestracji firmy.

Podczas rejestracji firmy pracownik urzędu wcale nie sprawdza, czy wybrana przez Ciebie nazwa nie narusza cudzego znaku towarowego. Toteż w CEIDG istnieje multum firm o tej samej nazwie. Jedynie rejestracja w Urzędzie Patentowym daje Ci pełną ochronę marki.

Zastrzeżonej marki nie można ukraść

Nawet jeśli ktoś się o to pokusi (zgłaszając Twój znak towarowy na siebie) to łatwo taki proces zablokujesz powołując się na swoją rejestrację z wcześniejszą datą zgłoszenia.

Informacja o zarejestrowanym znaku towarowym jest publikowana w oficjalnych rejestrach urzędowych. Dzięki temu żaden inny jej użytkownik nie będzie mógł bronic się przed sądem argumentem, że nie wiedział on o rejestracji. Będziesz więc mógł żądać od niego odszkodowania za szkody, który wyrządził Twojej firmie konkurent posługując się Twoim znakiem. Będziesz mógł też zażądać aby natychmiast przestał się on tym znakiem posługiwać.

Chronisz swoich klientów przed wprowadzeniem ich w błąd

Jak już wiesz, ochrona znaku jest terytorialna. Konkurent nie będzie się mógł bronić tym, że działa kilkaset kilometrów dalej. Dzięki rejestracji znaku jesteś więc w stanie zmusić go do zmiany nazwy. Gdybyś swojej marki nie zastrzegł, konkurent mógłby się obronić, argumentując, że działacie na oddalonych od siebie rynkach więc nie ma szans aby ktoś się pomylił. Takiej szerokiej ochrony nie dają prawa do znaków niezarejestrowanych.

https://www.youtube.com/embed/4_NFGeZUC3M

Rejestrując znak zyskujesz możliwość umieszczania symbolu ® przy logo

Charakterystyczną R-kę możesz znaleźć przy wielu rozpoznawalnych markach. Nie dziwi więc, że kojarzy się z towarami i usługami najwyższej jakości. Często ludzie uważają, że jest to symbol potwierdzający, ze dany produkt, np. buty, jest oryginalny. To nie jest prawda choć takie skojarzenia działają pozytywnie dla osób, które swoje znaki towarowe chronią.

Od strony formalnej R-ka w kółeczku to informacja, że dane oznaczenie (nazwa lub logo) to zarejestrowany znak towarowy. Co więcej, posługiwanie się tym symbolem bez rejestracji zagrożone jest karą grzywny do 5 tysięcy złotych.

Zarejestrowany znak towarowy możesz licencjonować

Najlepszym przykładem zarabiania na licencjonowaniu są muzycy, którzy tuż po zastrzeżeniu nazwy zespołu, licencjonują możliwość sprzedaży koszulek z ich logo. Dzięki temu łatwo komercjalizują rozpoznawalność swojej marki. Od tej chwili nie muszą samodzielnie zajmować się produkcją i sprzedażą gadżetów reklamowych. Wystarczy, że nawiążą współpracę z firmą, która się w tym specjalizuje. Za możliwość używania ich logo będą dostawać np. 20% dochodu. To już w pełni dochód pasywny.

Autor: Silesian