Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Czym jest CTR i jak zadbać o wysoką klikalność działań reklamowych?

Treść

Wskaźnik CTR pozwala monitorować skuteczność różnorodnych działań promocyjnych w kanałach online. Ułatwia m.in. na ocenę skuteczności reklam Google Ads oraz ewaluację zaangażowania odbiorców w kampaniach SEO czy email marketingu. Dlaczego warto dbać o wysoką klikalność CTR i jak to osiągnąć?

Oto najważniejsze informacje i wyzwania związane z optymalizacją CTR w kampaniach marketingowych. Jeśli chcesz poznać przydatne techniki pozwalające zwiększyć ruch na stronie internetowej przy pomocy tego wskaźnika, przeczytaj nasz tekst: https://adcookie.pl/jak-poprawic-ctr-i-zwiekszyc-atrakcyjnosc-wyniku-google/.

Co to jest CTR i o czym informuje?

Click through rate, znany także jako CTR lub współczynnik klikalności, to podstawowy parametr marketingowy mierzący skuteczność reklam online. W skrócie jest to iloczyn liczby unikalnych kliknięć i wyświetleń danego formatu, którego procentowy wynik informuje o zaangażowaniu adresatów kampanii. Przykładowo, jeśli Twój newsletter trafia do tysiąca osób, a tylko stu odbiorców z niego korzysta, to CTR takiej wysyłki kształtuje się na poziomie 10%. Podobnie jest z reklamą banerową –wielu użytkowników wyświetla grafikę promocyjną w trakcie przeglądania Facebooka lub wyszukiwania informacji w Google, lecz tylko wąska ich grupa w nią klika, podejmując wartościową dla kampanii akcję. Wskaźniki CTR monitorują te zależności, dzięki czemu możliwe staje się udoskonalanie komunikacji marketingowej lub szybkie testowanie nowych rozwiązań promocyjnych.

Jakie czynniki wpływają na wysoki wskaźnik CTR?

Wysoki CTR oznacza, że z działaniami promocyjnymi zmierzasz w dobrym kierunku, a reklamy trafiają do odbiorców, którzy doceniają ich treść oraz sposób dystrybucji. Z kolei wskaźniki CTR Google Ads na poziomie 1-3% to sygnał alarmowy, że reklamy są całkowicie nieskuteczne. Jakie kroki podjąć celem zwiększenia CTR? Oto najważniejsze z nich:

  • segmentacja odbiorców,
  • optymalizacja słów kluczowych,
  • sformuowania call to action (CTA),
  • stosowanie języka korzyści,
  • testy porównawcze A/B,
  • wykorzystanie grafiki i emotikon,
  • optymalizacja reklam pod kątem SEO.

Istotny dla CTR jest również timing działań marketingowych – atakowanie grupy docelowej zbyt dużą liczbą komunikatów zazwyczaj przynosi spadek klikalności. Podobnego efektu możemy spodziewać się, jeśli emisja reklam nie uwzględnia harmonogramu odbiorcy, który przegląda internet w określonych porach dnia czy nocy.

Jaki CTR Google Ads można uznać za satysfakcjonujący?

Kampanie na poziomie 100% CTR nie zdarzają się wcale. Oznaczałoby to, że każdy odbiorca reklamy kliknąłby w link lub grafikę, doceniając jej unikalną treść. W praktyce marketingowej CTR Google AdWords wynoszący 8-15% to wynik dobry, jeśli działamy w sieci wyszukiwania. Nieco inaczej jest w sieci reklamowej Google (witrynach partnerskich) gdzie niezłym wynikiem jest CTR powyżej 0.5%. Nie oznacza to jednak, że niemożliwe jest wypracowanie wyników o wiele wyższych, na poziomie nawet 20-30%.

Warto pamiętać, że wysoki współczynnik CTR nie zawsze przekłada się na zwiększoną konwersję. Czasem kampania generująca mniejsze zaangażowanie, pozyska więcej osób, które po kliknięciu w reklamę zdecydują się wykonać dodatkową akcję na stronie, np. kupując produkt lub wypełniając formularz kontaktowy.

Autor: Silesian