Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Czy GIF zakaże reklamy?

Treść

Pigułki antykoncepcyjne Yasminelle firmy Schering - niskoestrogenowy odpowiednik Yasmin - są zarejestrowane na liście leków. Można je dostać jedynie na receptę. Oznacza to, że reklama "antykoncepcja light", która bezpośrednio wskazuje na "nowoczesne pigułki hormonalne", jest niezgodna z prawem farmaceutycznym i powinna być zabroniona. Przepisy zakazują bowiem reklamy leków wydawanych na receptę. Główny inspektor farmaceutyczny poinformował nas, że jeśli informacja o lekach antykoncepcyjnych zawierających drospirenon dotrze do inspekcji, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne.



GIF poinformował nas, że odpowiedzi w sprawie zarejestrowanych jako leki środków antykoncepcyjnych nie otrzymał i dlatego nie może wszcząć postępowania administracyjnego. Tymczasem, jak ustaliliśmy, Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wysłał już do GIF odpowiednią informację. - Do GIF wysłana została odpowiedź 19 lipca listem poleconym - poinformowano nas w Urzędzie. - Podaliśmy informację o tym, że m.in. Yasminelle zarejestrowane jest jako lek - usłyszeliśmy. Yasminelle to niskoestrogenowy odpowiednik Yasmin.
O sprawie pisaliśmy kilka tygodni temu. Chodzi o reklamę "antykoncepcja light", która pojawiła się w pismach kierowanych do kobiet. Na stronie internetowej, do której reklama odsyła, czytamy, że "doustne środki antykoncepcyjne to jeden z najskuteczniejszych, w pełni odwracalnych sposobów zapobiegających ciąży. Decyzję, którą pigułkę wybrać, młoda kobieta powinna podjąć w porozumieniu ze swoim lekarzem ginekologiem. Po długiej rozmowie, diagnozie stanu zdrowia pacjentki i wykonaniu niezbędnych badań, lekarz doradzi Ci, którą z tabletek wybrać". Nie ma nazwy preparatu. Brakuje też informacji, kto tę stronę przygotował i kto ponosi odpowiedzialność za umieszczone na niej treści. A treści te to czysta propaganda antykoncepcyjnych pigułek hormonalnych lansowanych jako "nowoczesne". "Antykoncepcja nowej generacji to środki, które nie powodują przyrostu wagi związanego z retencją wody w organizmie. Możesz stosować odpowiednio dobrane pigułki i czuć się lekka jak motyl. Nowoczesne pigułki (...) pozwalają cieszyć się piękną cerą i lśniącymi włosami, (...) zapobiegają gromadzeniu wody w organizmie, umożliwiając zachowanie smukłej sylwetki. Zmniejszają drażliwość i łagodzą zmiany nastrojów" - zachęca witryna.
Tymczasem prawo farmaceutyczne jednoznacznie mówi o reklamie produktów leczniczych. Reklama nie może zawierać treści, które sugerują, że - "nawet osoba zdrowa przyjmująca produkt leczniczy poprawi swój stan zdrowia" (w tym wypadku wygląd i samopoczucie) oraz że "przyjmowanie produktu leczniczego gwarantuje właściwy skutek i nie towarzyszą mu żadne działania niepożądane". A w reklamie "antykoncepcji light" nie ma mowy o skutkach ubocznych stosowania antykoncepcji. Lekarze, z którymi rozmawialiśmy, podkreślają, że złożone środki antykoncepcyjne zwiększają ryzyko wystąpienia zakrzepicy (u kobiet je stosujących rośnie np. prawdopodobieństwo wystąpienia zawału serca lub udaru), raka piersi, wątroby czy raka szyjki macicy. Prawo farmaceutyczne zabrania również reklamowania specyfików wydawanych wyłącznie na podstawie recepty.
Anna Skopinska
"Nasz Dziennik" 2007-07-28

Autor: wa