Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Cztery warianty gazoportu

Treść

Jak poinformował wczoraj Robert Kwiatkowski, przedstawiciel operatora gazociągów Przesyłowych Gazsystem SA, rozważane są cztery podstawowe warianty włączenia terminalu skroplonego gazu (LNG) w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłu gazu. Zgodnie z jego wyjaśnieniami, warianty te uwzględniają cztery możliwe do realizacji przebiegu trasy gazociągu Świnoujście - Szczecin, prowadzącego bezpośrednio z terminalu aż do ogólnej sieci przesyłowej. Tylko jeden wariant zakłada, że kilkudziesięciokilometrowy gazociąg będzie biegł drogą lądową - pozostałe przewidują przecięcie Zalewu Szczecińskiego. W każdym z tych wariantów podłączenie do krajowego systemu następowałoby w rejonie Goleniowa. - Nie ma jednak takiej możliwości, by ominąć obszary objęte ochroną przyrody w ramach programu "Natura 2000". Ostateczny wybór poprzedzą dokładne analizy - zapewnił Kwiatkowski. Wziął on udział w posiedzeniu Społecznej Rady Konsultacyjnej ds. budowy gazoportu, w którym uczestniczyli także m.in. przedstawiciele szczecińskiego Urzędu Morskiego, zarządu portu Szczecin - Świnoujście oraz spółki Polskie LNG - powołanej w imieniu inwestora Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazu (PGNiG) do realizacji tego przedsięwzięcia. Marcin Zamojski, reprezentujący PLNG, powiedział, że podpisano już umowę z projektantem - kanadyjską firmą SNC-Lavalin - która w Polsce realizuje m.in. projekt bloku energetycznego dla elektrowni Pątnów II. Jak dodał, plany na najbliższe półtora roku to przede wszystkim uzyskanie zgody i pozwolenia administracyjnego na budowę oraz wyłonienie w drodze przetargu generalnego wykonawcy inwestycji. Dyrekcja szczecińskiego urzędu morskiego, który jest odpowiedzialny za wybudowanie falochronu zewnętrznego przy terminalu, na początku kwietnia spodziewa się decyzji ministra infrastruktury dotyczącej wyrażenia zgody na zmianę granic portu w obrębie Świnoujścia. W ten sposób powstanie także dodatkowo port zewnętrzny. O budowie terminalu LNG w Świnoujściu zadecydował rząd PiS. Według obliczeń budowa gazoportu pochłonie ok. 440 mln euro. Jego przepustowość osiągnie w I fazie realizacji projektu 2,5 mld metrów sześciennych, w II fazie 5 mld, w III fazie 7,5 mld metrów sześciennych. W I fazie zbudowane zostaną dwa zbiorniki na gaz po 160 tys. m sześciennych pojemności każdy. Roczne zapotrzebowanie Polski na gaz wynosi obecnie 14 mld metrów sześciennych. W 2011 r. do Świnoujścia powinny przypłynąć pierwsze dostawy LNG. JAC, PAP "Nasz Dziennik" 2008-03-06

Autor: wa