Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Coraz więcej lotnisk

Treść

Przejęcie infrastruktury wojskowej przez spółki zarządzające lotniskami w Mińsku Mazowieckim, Sochaczewie i Radomiu przyczyni się do zbudowania cywilnej sieci portów lotniczych na Mazowszu. O zawarciu porozumienia między resortem obrony i transportu umożliwiającym takie przejęcie poinformował minister transportu Jerzy Polaczek.
W wyniku liberalizacji rynku lotniczego w Polsce nastąpiła zmiana roli państwa z bezpośredniego zarządzającego firmami lotniczymi i ich właściciela na regulatora rynku. Coraz dynamiczniej rozwija się lotnictwo cywilne.
Wczoraj poinformowano, że spółki cywilne zarządzające lotniskami w Mińsku Mazowieckim, Sochaczewie i Radomiu przejmą od wojska niektóre nieruchomości tworzące infrastrukturę tych lotnisk. Umożliwia to porozumienie zawarte między resortami transportu i obrony. Decyzja taka ma przyspieszyć rozwój lotnisk.
Lotnisko w Radomiu może obsługiwać przeloty czarterowe i cargo. Zaś według Mariana Zięby, prezesa spółki Cywilny Port Lotniczy Mińsk Mazowiecki, ten port pozostaje na razie lotniskiem wojskowym, jednak zawarte porozumienie umożliwi wykorzystanie go również do celów cywilnych. Za trzy lata pierwsi pasażerowie wylądują w Sochaczewie, a lotnisko docelowo będzie obsługiwać do dwóch milionów pasażerów rocznie. Jego rozbudowa ma kosztować ok. 250 mln zł.
Również samorząd województwa mazowieckiego zaangażuje się w powstawanie sieci lotnisk. W tegorocznym budżecie województwa na wsparcie inwestycji z zakresu transportu lotniczego zagwarantowano łącznie 45 mln zł: 30 mln zł na port w Modlinie oraz 15 mln zł na Sochaczew.
Transport lotniczy jest najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu na świecie (generuje 413 mld USD przychodów). Jak informuje resort transportu, w roku 2005 przewieziono na świecie ponad 2 mld pasażerów i 37,7 mln ton towarów. Polska znajduje się na 49. miejscu na świecie pod względem wykonanej pracy przewozowej. Jednak dynamika wzrostu przewozu w Polsce była najwyższa w Europie i jedna z najwyższych na świecie.
Lotniska polskie obsłużyły w 2006 r. ponad 15 mln pasażerów (w 2005 r. - 11,8 mln). Nastąpiła decentralizacja ruchu, zmniejszenie roli portu przesiadkowego, jakim jest lotnisko Okęcie, na rzecz lotnisk usytuowanych w regionach.
Ministerstwo Transportu przygotowało program wsparcia środkami z UE ośmiu portów lotniczych należących do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Chodzi o porty w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie i Rzeszowie.
Paweł Tunia
"Nasz Dziennik" 2007-02-15

Autor: wa