Content marketing w służbie pożytku publicznego, czyli jak promować fundacje, organizacje non-profit czy województwa
Treść
Content marketing w służbie pożytku publicznego, czyli jak promować fundacje, organizacje non-profit czy województwa
Promocja organizacji pozarządowej pełni niezwykle istotną funkcję dla jej istnienia. Fundacje i stowarzyszenia zabiegają o przyciągnięcie uwagi wartościowego i licznego audytorium, by przekonać je i włączyć do swoich działań. Często jednak mają z tym problemy. Można je przezwyciężyć za pomocą skutecznych działań content marketingowych.
Jak pokazują badania przeprowadzone wśród amerykańskich organizacji pozarządowych, aż 92 proc. z nich stosuje w działaniach promocyjnych content marketing. Jedna czwarta organizacji posiada opisaną i wdrożoną strategię content marketingową, co uzmysławia poziom profesjonalizacji działań promocyjnych wśród ponad 1700 zbadanych instytucji. Niemal 70 proc. fundacji i stowarzyszeń współpracuje z osobami lub firmami, które nadzorują strategię promocji i zarządzają nią. Specjaliści od marketingu treści, np. LeadBullet, potrafią skutecznie pokierować wielopłaszczyznową kampanią.
Content marketing przyciąga darczyńców
Warto zastanowić się, dlaczego właśnie organizacje pozarządowe miałyby stosować marketing treści. Czyżby tradycyjne metody promocji nie wystarczały? Odpowiedzi dają też same NGO (ang. non-governmental organisations – organizacje pozarządowe). Większość z nich (79 proc.) deklaruje, że promocja za pomocą content marketingu służy głównie przyciągnięciu donatorów i sponsorów. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. chęć promowania nazwy/marki organizacji, zwiększenie ruchu na stronie czy też zwiększenie zainteresowania wśród potencjalnych wolontariuszy. Zbadane przez Content Marketing Institute organizacje zauważyły, że napływ wolontariuszy po wdrożeniu strategii content marketingowej zwiększył się o 39 proc. Z kolei wzrost pozyskiwanych funduszy wyniósł aż 66 proc. (źródło: https://www.blackbaud.com/nonprofit-resources/nonprofit-content-marketing-report-2013).
W jaki sposób organizacje pozarządowe dystrybuują swoje treści? John Haydon, specjalista ds. marketingu w NGO, uważa, że zarówno firmy, jak i przedstawiciele trzeciego sektora w dobie internetu stosują te same metody i środki docierania do odbiorców (źródło: http://www.socialbrite.org/tag/content-marketing-for-nonprofits/). Potwierdzają to badania Content Marketing Institute. Wynika z nich, że dla 91 proc. organizacji głównym medium marketingowym jest Facebook, na drugim miejscu znalazł się Twitter (69 proc. wskazań), następnie YouTube (65 proc.). Dalsza część rankingu także nie zaskakuje i wydaje się być bardzo zbliżona do preferencji sektora komercyjnego. Na kolejnych miejscach znalazły się bowiem: Google+, Pinterest, Flickr, Instagram i Vimeo.
Skuteczne formy promocji w NGO
Organizacje pozarządowe wciąż jednak uważają, że spotkania face to face oraz innego rodzaju wydarzenia z udziałem gości są najskuteczniejszą formą promocji. Takiego zdania jest 79 proc. z nich, natomiast ok. 20 proc. podmiotów uznaje takie spotkania za mało efektywne. Używanie social mediów do promowania własnej działalności jest skuteczne dla 61 proc. NGO, natomiast 39 proc. organizacji jest przeciwnego zdania. Za najmniej skuteczną formę promocji trzeci sektor uznał treści na urządzeniach mobilnych oraz artykuły na własnych stronach WWW (odpowiednio 57 i 56 proc. wskazań).
Warto też zaznaczyć, że organizacje, które uważają content marketing za najskuteczniejszą formę promocji swoich wartości, przeznaczają jedną trzecią swojego budżetu promocyjnego właśnie na takie działania. Średnio korzystają z pięciu platform społecznościowych i w 37 proc. są zdania, że sukces można osiągnąć, tworząc angażujące, wciągające i interesujące treści.
Content marketing w promocji regionów
Content marketing to nie tylko jeden ze sposobów przyciągania darczyńców i promocji organizacji pozarządowych. Okazuje się skuteczny również w kampaniach promocyjnych województw. Najwyraźniejszym przykładem są tu kampanie województwa podlaskiego, których twórcy od 2011 r. stawiają na promocję na dużą skalę – za pomocą wysokiej jakości treści w różnych środkach przekazu. Kampania „Natura przejawia się różnie” (2011 r.) ukazywała województwo w kontekście rozległego tematu różnorodności kulturowej oraz aktywnej turystyki. Film promocyjny kampanii zachęcał do oderwania się od monotonii życia codziennego, a za najlepsze miejsce odskoczni wskazywał województwo podlaskie. Najważniejszymi punktami kampanii z 2012 r. były z kolei prezentacje działalności artystów (m.in. fotografa, projektantki mody), dla których inspirację stanowi m.in. ich rodzinny region.
Dla organizacji pozarządowych skuteczna promocja w wielu przypadkach jest kluczem do pozyskania współpracowników i donatorów. Jak pokazuje praktyka, jedną z najlepszych dróg do sukcesu jest tworzenie wciągającego, dobrej jakości contentu.
Autor: Kamil Kucharski