Ciągle te same problemy
Treść
- Rzadko się zdarza, byśmy mieli tak mało zastrzeżeń w tak ważkich sprawach - mówił prezes NIK Jacek Jezierski, przedstawiając wyniki kontroli przygotowań administracji do wejścia Polski do systemu Schengen. Mniej optymistycznie wyglądały natomiast wyniki dotyczące stanu naszych inwestycji drogowych.
Kalendarz wejścia naszego kraju do strefy Schengen przewiduje zniesienie kontroli na granicach morskich i lądowych 1 stycznia przyszłego roku, a na granicach powietrznych 31 marca 2008 roku. - Decyzję o zniesieniu kontroli granicznej podejmą pod koniec tego roku rządy państw Unii Europejskiej po upewnieniu się, że dany kraj członkowski spełnia wymagania dotyczące zabezpieczenia granic oraz posiada sprawny System Informacji Schengen II (SIS II) i System Informacji Wizowej (VIS). Ten pierwszy służy do zbierania i transferu informacji dla policji i straży granicznej, pozwalając poszczególnym państwom m.in. na weryfikację osób lub przedmiotów podczas kontroli. Drugi natomiast dotyczy identyfikowania i weryfikacji osób niepożądanych - mówił prezes. Według niego, właśnie tutaj kontrola NIK wykazała opóźnienia związane z dostosowaniem systemów informatycznych organów administracji rządowej do współpracy z SIS II i VIS. - Jednakże stwierdzone uchybienia i opóźnienia nie stanowią istotnego zagrożenia w zakresie przygotowań Polski do wejścia do strefy Schengen - dodał.
Krytycznie za to NIK oceniła wykorzystanie funduszy publicznych na budowę dróg. - Skala nieprawidłowości i uchybień jest tutaj znaczna - stwierdził wiceprezes NIK Józef Górny. Jego zdaniem, w 3,5-letnim okresie objętym kontrolą oddano do użytku m.in. 259,5 km autostrad. Natomiast według założeń, do końca 2005 r. miało być wybudowanych aż 550 km takich dróg. Co więcej, w badanym przez NIK okresie przybyło niewiele dróg wszystkich typów, bo sieć drogowa powiększyła się tylko o 2 procent. - Główną przyczyną były problemy z pozyskiwaniem gruntów pod inwestycje drogowe. W przypadku skontrolowanych podmiotów związane to było m.in. z niewłaściwym przygotowaniem i prowadzeniem procedur wykupu - ocenił Górny. Podobne konkluzje były zawarte także w poprzednich raportach NIK w sprawie budowy dróg.
Jacek Dytkowski
"Nasz Dziennik" 2007-08-28
Autor: wa