Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Być wdzięcznym

Treść

Modlitwa Jezusowa uczy nas wdzięczności. Już sama praktyka wyraża wdzięczność wobec Stwórcy za Jego obecność przy nas. Siadam do medytacji, ponieważ wierzę w Obecność Boga i chcę za nią Jemu podziękować. Pragnę podziękować za dobroć, którą mi wyświadcza i wszelkie łaski od Niego otrzymane.

Ci, którzy uważają utratę pieniędzy, dzieci, niewolników czy innych dóbr za nieszczęście, niechaj wiedzą, że przede wszystkim trzeba być zadowolonym z rzeczy dawanych im przez Boga. Gdy jednak trzeba je oddawać, należy to robić z gotowością i wdzięcznością, i nie gniewać się z powodu utraty – czy raczej zwrotu – którejś z nich. Albowiem ci ludzie skorzystali z tego, co nie należało do nich, a następnie oddali to z powrotem / Pseudo-Antoni Wielki, Naszego w gronie świętych Ojca Antoniego Wielkiego pouczenia o zachowaniu ludzi i właściwym sposobie postępowania, [w:] Pseudo-Antoni Wielki. Izajasz Anachoreta. Wybór tekstów z I tomu Filokalii, przekład: C. Dobak, redakcja, komentarze i słownik: S. Hiżycki OSB, Wyd. Tyniec, Kraków 2017, s. 57 /.

W kontekście tego, co pisze Pseudo-Antoni warto przypomnieć sobie historię Hioba, który po utracie dobytku, synów powiedział: Nagi wyszedłem z łona matki i nagi tam wrócę. Dał Pan i zabrał Pan. Niech będzie imię Pańskie błogosławione! (Hi 1,21). Ta zdumiewająca reakcja tego człowieka wskazuje na jego wewnętrzną integrację tego zła, które się w jego życiu dokonało. Niejedna osoba na jego miejscu załamałaby się, nie widząc już nadziei na przyszłość i sensu swego życia. On dalej wierzył, ufał Bogu i nie tracił nadziei. Wynikało to z jego wiary i przekonania, że to Bóg jest Panem życia.

Ludzkie życie pełne jest wzlotów i upadków, sukcesów i porażek, zdobywania i tracenia. Nie mamy gwarancji, że to, co uda nam się pozyskać, zachowamy do końca swojego życia. Pan Jezus zachęcał: Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie (Mt 10,8). To słowa ukazują dojrzałość w stosunku do różnych rzeczy i sytuacji w naszym życiu, odpowiedni dystans wyraża wewnętrzną wolność i równowagę. Oba te składniki obrazują człowieka dojrzałego, który potrafi przyjąć ze zrozumieniem nawet przykre wydarzenia swego życia.

W jaki sposób kształtować umiejętność radowania się z tego, co się posiada? Pseudo-Antoni wskazuje na wdzięczność. Ona ma być tym ćwiczeniem. Warto zatem często wyrażać wdzięczność, zwracać uwagę na sytuację, w których możemy powiedzieć komuś „dziękuję”. Można nawet dodatkowo spojrzeć komuś bezpośrednio w oczy, wypowiadając te słowa, aby jeszcze bardziej wzbudzić w sobie uczucie wdzięczności.

Na końcu dnia, gdy czyniony jest rachunek sumienia, warto jest spojrzeć na to, co dobrego spotkało mnie tego dnia. To ćwiczenie może sprawić, że będziemy widzieć w naszym życiu coraz więcej dobra, życzliwości, uprzejmości, łagodności, miłości. Przez to nasz świat będzie stawał się lepszym miejscem, bo będziemy dostrzegać coraz więcej dobra zarówno w swoim życiu, jak i w świecie.

Modlitwa Jezusowa uczy nas wdzięczności. Już sama praktyka wyraża wdzięczność wobec Stwórcy za Jego obecność przy nas. Siadam do medytacji, ponieważ wierzę w Obecność Boga i chcę za nią Jemu podziękować. Pragnę podziękować za dobroć, którą mi wyświadcza i wszelkie łaski od Niego otrzymane. Modlitwa Jezusowa nie polega na załatwianiu swoich spraw przed Bogiem, ale przede wszystkim na byciu z Nim, wyrażeniu swojej wdzięczności z Jego obecności.

Brunon Koniecko OSB – urodził się w 1983 r. w Białymstoku. Jest absolwentem administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Od 2012 profes opactwa tynieckiego. W latach 2011-2016 pracował w Wydawnictwie Benedyktynów Tyniec. Od 2015 r. jest sekretarzem kapituły klasztoru tynieckiego. Prowadzi rekolekcje „Oddychać Imieniem. Modlitwa Jezusowa” w Tyńcu. Autor książek: Medytować to…Nie żartujcie sobie z Bóstwa!Modlitwa Jezusowa. Przewodnik po rekolekcjach Oddychać Imieniem

Żródło: cspb.pl, 11

Autor: mj