Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Budżet przepłacił

Treść

Przeszacowanie wypłat dla Autostrady Wielkopolskiej i Stalexportu o 309 mln zł przez poprzedni rząd spowodowało, że Ministerstwo Transportu zrezygnuje z dotychczasowego sposobu budowy autostrad. Podjęcie takich kroków zapowiedział szef resortu transportu Jerzy Polaczek.

Minister w trakcie wczorajszej konferencji prasowej odniósł się do skutków znowelizowania w 2005 r. na wniosek rządu Marka Belki (SLD) ustawy o autostradach płatnych. - Wnioski są zatrważające: zwolnienie z opłat ruchu ciężarowego i wprowadzenie systemu rekompensat zaowocowały wypłatą w 2006 r. 400 mln zł dla dwóch koncesjonariuszy. Dla Stalexportu, eksploatującego odcinek autostrady A4 Katowice
- Kraków, rekompensata wynosi 48 mln zł, a dla Autostrady Wielkopolskiej, eksploatującej odcinek Nowy Tomyśl - Konin, rekompensata wyniosła 352 mln zł - mówił minister Polaczek.
Dokonana na zlecenie ministra analiza wykazała, że wypłata dla AW w modelu zaproponowanym w 2005 r. jest o około 300 mln zł wyższa od opłat, jakie byłyby pobierane bezpośrednio na bramkach przy wjeździe na autostradę. W przypadku Stalexportu przeszacowanie wynosi około 9 mln zł. - Polski nie stać na kontynuację tych rozwiązań. Resort transportu - myślę przy pełnej akceptacji Ministerstwa Finansów - nie będzie kontynuował tego rodzaju rozwiązań, czyli zawierania nowych umów w bieżącym roku na realizację autostrad płatnych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego - zapowiedział Polaczek.
Minister dodał, że dla nowych koncesjonariuszy działających w partnerstwie publiczno-prywatnym (na odcinkach autostrady A1) zaproponowane zostaną inne rozwiązania. - W połowie roku będzie głęboka nowelizacja ustawy o autostradach płatnych - zakomunikował.
Plany inwestycyjne resortu transportu na bieżący rok to oddanie do eksploatacji 60 km dróg ekspresowych i autostrad, blisko 50 km obwodnic miast, przebudowa i wzmocnienie 160 km dróg krajowych. Oprócz tych inwestycji, które mają być zakończone w roku 2007, w bieżącym roku - jak zapowiedział minister - w budowie będzie 620 km dróg ekspresowych i autostrad, około 40 km obwodnic miast, w realizacji będzie także przebudowa 480 km dróg krajowych. Zostanie na to wydane 5,5 mld zł z funduszu drogowego.
Polaczek podtrzymał także kontynuację dotychczasowego harmonogramu budowy autostrad, zapoczątkowanego w 2006 r. (chodzi o autostrady A1 i A2 oraz realizację w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego odcinka autostrady Nowy Tomyśl - Świecko). W 2007 r. będzie w budowie cały odcinek A1 od granicy z Czechami do węzła Maciejów na północ od Gliwic, łącznie 58 km.
Paweł Tunia
"Nasz Dziennik" 2007-01-27

Autor: wa