Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Braki w PIT-28

Treść

Jednym z często popełnionych błędów w przygotowywaniu deklaracji, są tak zwane braki. Może wydawać się, że brakiem nazywa się jedynie niewypełnienie jakiejś obowiązkowej części zeznania podatkowego. W praktyce okazuje się jednak, że nawet wypełniony „od deski do deski” druk księgowy może zawierać braki. Jak to możliwe? Jakie najczęstsze braki zdarzają się podatnikom?

Braki wynikające z nieprawidłowego formularza

Niestety jednym z błędów, który może powodować braki, jest wybranie nieprawidłowego (nieaktualnego) dokumentu zeznania podatkowego PIT-28 do pracy. Ustawodawca co jakiś czas decyduje się na zmiany i wprowadza do druków nowe pozycje czy części, zaś podatnik korzystając z nieaktualnego PIT - nie jest w stanie wypełnić go w sposób pełny, prawidłowy i kompletny.

Brak oznaczenia celu zeznania

Jedną z pierwszych czynności, które powinien podjąć podatnik zaczynając pracę nad swoim zeznaniem o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jest oznaczenie w części "A" miejsce i cel składania zeznania oraz pozycja "6" cel złożenia formularza. Na tym etapie podatnik powinien wybrać, czy składa zeznanie, czy korektę zeznania. Jeżeli wybierze "korektę", powinien określić dodatkowo rodzaj takiej korekty w pozycji 6a - jako 1. korektę zeznania, o której mowa w art. 81 Ordynacji podatkowej lub korekta zeznania składana w roku postępowania podatkowego w sprawie unikania opodatkowania, o której mowa w art. 81b 1a Ordynacji podatkowej. Nieoznaczenie tych części będzie traktowane jako brak.

Braki i błędy w adresie

Jednym z częstych braków, uznawanych również jako błąd, jest brak wskazania adresu zamieszkania. Niejednokrotnie podatnicy mylą się i podają swój adres zameldowania, gdzie powinni pamiętać, że dla osób fizycznych właściwym będzie właśnie adres zamieszkania. Dlatego w części B deklaracji PIT-28 podatnik powinien pamiętać, że wpisując kraj, województwo, powiat, gminę, ulicę, nr domu, nr lokalu, miejscowość, kod pocztowy - powinien wybierać adres zamieszkania. Jeżeli adres zamieszkania podatnika zmieniał się w trakcie roku podatkowego, wiążący jest ten właściwy na ostatni dzień tego roku podatkowego (31 grudnia rozliczanego roku podatkowego).

Braki w wysyłce (tradycyjnie i elektronicznie)

W przypadku wysyłania deklaracji w formie tradycyjnej podatnicy często zapominają, że jedyną bezpieczną dla nich formą wysyłki jest list polecony. Wysłanie dokumentów firmą kurierską czy listem zwykłym, powodować może brak dowodowy - brak potwierdzenia nadania listu - jeżeli dokumenty nie dotrą do organu podatkowego na czas, podatnik może mieć problem z udowodnieniem spełnienia swojego obowiązku zeznaniowego. W zakresie deklaracji elektronicznych, brakiem jest natomiast nieuzyskanie elektronicznego dokumenty potwierdzającego złożenie PIT-28, czyli UPO (urzędowe poświadczenie odbioru). Urzędowe poświadczenie odbioru to dowód i potwierdzenie złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej i podobnie jak w przypadku listu poleconego jego brak uniemożliwia podatnikowi udowodnienie wypełnienia odpowiednio obowiązku zeznaniowego.

Autor: Silesian