Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Bezpodstawna agresja

Treść

Paryski sąd pierwszej instancji zabronił rozpowszechniania afiszu reklamowego francuskich kreatorów mody, Marithégo i Fran˜ois Girbaud, który prezentował obraźliwą dla wszystkich chrześcijan interpretację znanego działa Leonarda da Vinci z 1498 r. "Ostatnia Wieczerza". Sąd uznał, że reklama obraża uczucia religijne katolików.
Zakaz dystrybucji tej uwłaczającej wierze katolickiej reklamy został wydany po tym, jak stowarzyszenie "Wiara i Wolności" na wniosek Konferencji Episkopatu Francji złożyło w trybie pilnym skargę do sądu w Paryżu, w której zażądało jej delegalizacji. W reklamie miejsce apostołów zajęły kobiety przyodziane w markowe ubrania. Jedyny mężczyzna na fotografii, który został umieszczony obok Jezusa (także kobiety), jest przedstawiony zaledwie w dżinsowych spodniach i objęty ramionami przez jedną z "apostołek".
W uzasadnieniu wyroku zespół sędziowski pod przewodnictwem Jean-Claude'a Magendie stwierdził, że tego typu reklama jest "agresywnym i bezpodstawnym aktem interwencji w intymną sferę wiary". W opinii sądu, "dokonana wobec katolików obelga jest zbyt duża w stosunku do oczekiwanego rezultatu handlowego", aby można było przejść nad nią do porządku dziennego. Sąd oświadczył również, że kobiety na fotografii, parodiujące postawy i gesty z obrazu Leonarda da Vinci, oraz "obecność, w dwuznacznej pozycji, półnagiego mężczyzny, wprowadza motyw prowokatorskiego i bezcelowego ośmieszania". Paryski sąd zwrócił także uwagę, że frywolny nastrój parodii "Ostatniej Wieczerzy" skutkuje zanikiem "całego tragicznego charakteru" oryginalnego dzieła Leonarda da Vinci "nierozłącznego z początkiem wydarzeń rozpoczynających Mękę Chrystusa". W konsekwencji sąd zabronił firmom - reklamowej GIP i dystrybucyjnej Decaux - "umieszczania owej fotografii, we wszystkich miejscach publicznych". Zasądzono też zwrot kosztów sądowych na rzecz stowarzyszenia "Wiara i Wolności" w wysokości 10 tys. euro.
Franciszek L. Ćwik, Caen

"Nasz Dziennik" 2005-03-14

Autor: ab