Bezołowiowa zamiast uniwersalnej
Treść
Koncerny prowadzące największe sieci stacji benzynowych wycofują się ze sprzedaży niegdyś bardzo popularnej benzyny U95, stosowanej obecnie w starszych modelach samochodów. Posiadacze popularnych maluchów czy dużych fiatów będą musieli od Nowego Roku tankować benzynę bezołowiową i dolewać do niej specjalną mieszankę. Przyczyna wstrzymania produkcji jest prosta - od 2001 r. zainteresowanie kierowców tym paliwem zmalało ponad trzykrotnie.
Po PKN Orlen ze sprzedaży benzyny uniwersalnej U95 wycofuje się też BP Polska, która spośród zagranicznych koncernów prowadzi jedną z największych sieci stacji benzynowych w kraju. U95 stosowana jest w starszych modelach samochodów, m.in. w maluchach, fiatach 125p czy w niektórych polonezach. Przedstawiciele koncernów zapowiadają, że do końca stycznia benzyna uniwersalna zostanie wycofana z dystrybucji. - Wycofujemy się ze sprzedaży tak jak wszyscy, ponieważ producenci przestają produkować - powiedziała Dorota Adamska z biura prasowego BP Polska. - Posiadacze starszych modeli samochodów będą musieli tankować benzynę bezołowiową. Muszą jednak pamiętać o dolewaniu specjalnego dodatku. Można go zakupić na wszystkich stacjach paliwowych - dodała. Na pytanie, czy więcej zapłacą, stwierdziła, że wszystko zależy od tego, jakie paliwo wleją do baku, ale jeśli wybiorą najtańsze, to cena zakupu litra benzyny bezołowiowej z dodatkiem potasowym nie powinna znacząco odbiegać od ceny płaconej wcześniej za litr benzyny uniwersalnej.
Wprowadzany na rynek dodatek potasowy do benzyny Eurosuper 95 (Eu95) koncern Orlen skomponował specjalnie dla aut, w których nie ma katalizatora. Zdaniem przedstawicieli koncernu, stosowanie dodatku mieszanki w pełni zabezpieczy wymagania techniczne pojazdów napędzanych benzyną uniwersalną 95 i zapobiegnie przyspieszonemu zużyciu gniazd zaworowych w silniku. Mieszanka będzie dostępna w opakowaniach o pojemności 50 mililitrów. Porcja ta ma wystarczyć na 50 litrów benzyny. Opakowania zostaną wyposażone w podziałkę, dzięki której będzie można odmierzyć odpowiednią dawkę, proporcjonalną do planowanej ilości paliwa. Należy pamiętać, że 1 mililitr dodatku wlewamy do 1 litra benzyny. Uwaga! Długotrwałe i znaczne przedawkowanie mieszanki może spowodować odkładanie się w silniku zwiększonej ilości osadów oraz podnieść emisję spalin.
Robert Popielewicz
"Nasz Dziennik" 2004-12-29
Autor: kl