Baranek Boży
Treść
Wśród tłumów słuchających Jezusa odezwały się głosy: «Ten prawdziwie jest prorokiem». Inni mówili: «To jest Mesjasz». Jeszcze inni mówili: «Czyż Mesjasz przyjdzie z Galilei? Czyż Pismo nie mówi, że Mesjasz będzie pochodził z potomstwa Dawidowego i z miasteczka Betlejem?» I powstało w tłumie rozdwojenie z Jego powodu. Niektórzy chcieli Go nawet pojmać, lecz nikt nie odważył się podnieść na Niego ręki.
Wrócili więc strażnicy do kapłanów i faryzeuszów, a ci rzekli do nich: «Czemuście Go nie pojmali?»
Strażnicy odpowiedzieli: «Nigdy jeszcze nikt nie przemawiał tak, jak Ten człowiek przemawia».
Odpowiedzieli im faryzeusze: «Czyż i wy daliście się zwieść? Czy ktoś ze zwierzchników lub faryzeuszów uwierzył w Niego? A ten tłum, który nie zna Prawa, jest przeklęty».
Odezwał się do nich jeden spośród nich, Nikodem, ten, który przedtem przyszedł do Niego: «Czy Prawo nasze potępia człowieka, zanim go wpierw przesłucha i zbada, co czyni?»
Odpowiedzieli mu: «Czy i ty jesteś z Galilei? Zbadaj, zobacz, że żaden prorok nie powstaje z Galilei».
I rozeszli się każdy do swego domu (Z rozdz. 7 Ewangelii wg św. Jana)
Powoli docieramy w liturgii do chwil, w których będziemy szczególnie czcić Mękę Pańską. Męka prowadzi do dwóch rzeczy – najpierw jest to manifestacja ścisłego związku Jezusa z Ojcem. O tym czytamy w Księdze Jeremiasza. Śmierć na krzyżu nie oznacza odrzucenia przez Boga – to wyraz największej miłości Syna do Ojca. Czasem możemy myśleć, że jakieś wydarzenia w naszym życiu definitywnie nas od Boga oddzielają – ale nie, to może być ziarno bliskości z Bogiem. Po drugie Męka prowadzi do podziału wśród ludzi na czcicieli Jezusa i tych, którzy Go odrzucą. Wobec krzyża nie można stanąć bez konsekwencji wyboru: albo się przyjmuje ten znak miłości Boga do człowieka, albo się go odrzuca. Paradoks polega na tym, że Jezus umiera za wszystkich, także za tych, którzy Go odrzucają. Dziwna jest moc tej ofiary, która potrafi pokonać nawet oporną wolną wolę nie niszcząc jej, ale zachowując jej integralność. Adorujmy zatem krzyż Pana, na którym dokonało się nasze odkupienie.
Dzisiejsze czytania liturgiczne: Jr 11, 18-20; J 7, 40-53
Szymon Hiżycki OSB | Pomiędzy grzechem a myślą
Źródło: ps-po.pl, 12 marca 2016
Autor: mj
Tagi: Baranek Boży