Auta na biopaliwa
Treść
Amerykański koncern samochodowy Ford pod koniec listopada wypuści na francuski rynek model focusa napędzany mieszanką biopaliw i benzyny. Również koncern General Motors produkuje na rynek szwedzki auto na biopaliwa.
Francuska filia Forda opracowała samochód napędzany mieszanką składającą się z 85 proc. biopaliw i 15 proc. benzyny - poinformowała gazeta "Le Monde". Na początek Ford wypuści serię trzystu samochodów wyposażonych w system Flexi - Fuel, które mogą jeździć zarówno na biopaliwa, jak i na konwencjonalne paliwo. Cena nowego auta będzie wynosiła tyle samo, ile zasilanego benzyną. Eksperci przypominają, że w Brazylii 50 proc. samochodów to te napędzane biopaliwami, a w Szwecji już niedługo będą one stanowiły 10 procent.
Nowy model forda działa w oparciu o specjalne czujniki regulujące proces spalania w zależności od zastosowanej mieszanki. Auto wyposażone jest w zbiornik mogący pomieścić 85 proc. etanolu - alkoholu wyprodukowanego z żyta, buraków lub biomasy. W przypadku braku etanolu samochód pojedzie również na benzynie.
W październiku rzeczniczka Pałacu Elizejskiego poinformowała, że również luksusowego citroena C 6 - reprezentacyjną limuzynę prezydenta Francji Jacques'a Chiraca - przystosowano do spalania biopaliwa. Pojawiło się ono już w dystrybutorach w centrum Paryża.
Francja - największy producent rolny w Europie - chce się stać do 2010 r. także największym wytwórcą biopaliw. W tym kraju wytwarza się zarówno olej napędowy z rzepaku, przeznaczony do silników dieslowskich, jak i etanol z buraków cukrowych i zboża. Do roku 2010 udział "zielonych paliw" w rynku paliwowym Francji ma osiągnąć 7 proc.
Również General Motors opracował model - SAAB 9.5, który zasilany jest etanolem E 85. Jego popularność w Szwecji jest coraz większa. Auto to spełnia obowiązujące w krajach skandynawskich wysokie wymagania ekologiczne. Jest także tańsze w eksploatacji niż samochody na benzynę - z uwagi na ulgi, które szwedzkie władze wprowadziły dla aut napędzanych na biopaliwa. Rzecznik General Motors zapewnił "Nasz Dziennik", że popularyzacja samochodów napędzanych etanolem jest na kontynencie sprawą otwartą. Nie wykluczył wprowadzenia samochodów na biopaliwa na polski rynek, jednak uzależnił to od rozwinięcia niezbędnej infrastruktury.
JS
"Nasz Dziennik" 2005-11-17
Autor: ab