Amor Sacro - Vivaldi znakomity!
Treść
Muzyka weneckiego mistrza, jednego z najpopularniejszych i najbardziej znanych kompozytorów - Antonio Vivaldiego - nie wymaga zbytniej rekomendacji. Każda nowa płyta z jego muzyką może liczyć na zainteresowanie. Album "Amor Sacro" z czterema sakralnymi motetami Vivaldiego powinien stać się hitem tego roku.
Poza granicami naszego kraju już zdobył uznanie u melomanów i krytyków, którzy są nim wprost oczarowani. A chyba dzieje się tak, gdyż nagrane tu utwory są niczym wokalne "Cztery pory roku", rzecz dotyczy ich muzycznego piękna i popisu technicznego wykonawców prezentujących mistrzowskie, ale mało znane kompozycje Vivaldiego. Można powiedzieć, że znudzeni popularnością koncertów skrzypcowych melomani dostają teraz fantastyczny album, gdzie sopran niemieckiej śpiewaczki Simone Kermes i Wenecka Orkiestra Barokowa dokonują - w dobrym tych słów znaczeniu - muzycznych popisów i "pirotechnicznych" wyczynów z partyturą weneckiego mistrza.
Nie mogę wyjść z podziwu dla techniki wokalnej Simone Kermes, która z wdziękiem i precyzją wykonuje tak skomplikowane "fajerwerki" partytury w częściach szybkich (gdzie miejsce na oddech?). I tak wspaniałe legato w wolnych częściach (piękna, ciepła barwa głosu w średnicy i dole skali - każda wolna aria). Jakie jest zatem wykonanie zamieszczonej na płycie muzyki? Rewelacyjne!!!
Mamy tu do czynienia z pięknym śpiewem i wielką sztuką. Interpretację Simone Kermes zaliczam do brawurowych, każda aria staje się drogocennym klejnotem. Słuchając takiego wykonania, można sobie wyobrazić, dlaczego i skąd w barokowych teatrach operowych brały się dzikie owacje widowni, gesty bajecznego uwielbienia dla gwiazd wokalistyki.
Simone Kermes pokazuje imponujący ambitus, mięsiste brzmienie dolnego rejestru, pewne piana w górze skali, pokonywane w mgnieniu ucha diabelsko trudne interwały i perfekcyjne panowanie nad barwą i lekkością muzyki. Oczywiście mamy tu zadziwiającą precyzję wykonania przy tak karkołomnych tempach Weneckiej Orkiestry Barokowej.
Pasja, z jaką solistka podchodzi do tych kompozycji, i wyraz dramatyczny, jaki osiąga dzięki swemu emocjonalnemu zaangażowaniu, sprawiają, że odbiorca albumu przenosi się w samo serce tej przepięknej muzyki.
Po wysłuchaniu albumu "Amor Sacro" można śmiało i z pełną odpowiedzialnością napisać, że Simone Kermes i zespół VBO pod wodzą Andrei Marcona to prawdziwe gwiazdy, mistrzowie wykonawstwa muzyki weneckiego mistrza. Znamy ich z wcześniejszych nagrań, choćby "Andromedy" Vivaldiego dla Archiv.
Polecam tę nietuzinkową płytę, gdyż jej słuchanie sprawia wielką przyjemność!
ks. Arkadiusz Jędrasik
Antonio Vivaldi
Amor Sacro - Motety: In furore iustissimae irae RV 626; Nulla in mundo pax sincera RV 630; In turbato mare irato RV 627; Sum in medio tempestatum RV 632; Simone Kermes - sopran. Venice Baroque Orchestra. Andrea Marcon - kierownictwo artystyczne.
Archiv Produktion 477 5980 (2007)
"Nasz Dziennik" 2007-07-26
Autor: wa