Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Amerykanie będą latać skytruckami

Treść

Amerykańskie Dowództwo Lotniczych Operacji Specjalnych (AFSOC) w czerwcu otrzyma pierwsze polskie samoloty dostawczo-pasażerskie, M-28 Skytruck. Polskie maszyny sprawdzają się głównie na terenach, gdzie nie ma lotnisk z betonowymi pasami startowymi.



Skytruck będzie kursować w małych grupach na tereny, do których dotarcie jest trudniejsze, bo brakuje utwardzonych pasów startowych - poinformował J.D. Clem, zastępca dyrektora AFSOC do spraw planów, programów, wymagania i oceny. - Samoloty zostaną umieszczone w bazie Cannon Air Force w Nowym Meksyku, tak jak inne niestandardowe jednostki, włączając PC-12 Pilatus - powiedział Clem.

Zwierzchnik amerykańskich sił powietrznych zasugerował, że polskie samoloty lepiej od tych posiadanych przez amerykańskie lotnictwo nadają się do transportowania niewielkiej liczby ludzi na tereny, gdzie lądowanie jest utrudnione. - Jeśli będę potrzebował dostarczyć 6 ludzi w jakieś miejsce, nie muszę wysyłać C-130 - stwierdził Clem. - Gdy 6 ludzi będzie musiało wylądować na tereny z nieutwardzonymi pasami, również PC-12 nie będzie samolotem, którego użyję - dodał. Clem zapowiedział, że AFSOC planuje kupować skytrucki w ciągu następnych kilku lat.

M-28 Skytruck jest dwusilnikowym górnopłatem, umożliwiającym loty z krótkich prowizorycznych lądowisk i jest najlepiej przystosowany do przewozów pasażerskich i towarowych. Samolot może zmieścić 19 osób z maksymalną wagą podczas startu i lądowania wynoszącą 7500 kg i osiąga maksymalną prędkość 355 km/h.

Skytrucki produkowane są przez PZL Mielec. Konstrukcja powstała w 1993 roku jako samolot, który miał zastąpić w polskim wojsku radzieckie samoloty An-28, bo Polska nie chciała przedłużać licencji na ich produkcję. Skytrucki okazały się bardzo udanymi samolotami, które w wersji osobowej lub transportowej są użytkowane w Polsce oraz kilku krajach azjatyckich, w USA i Ameryce Południowej. Samolot może zabrać na pokład prawie 20 pasażerów lub ponad 2 tony ładunku.

Wojciech Kobryń

"Nasz Dziennik" 2009-02-16

Autor: wa