Airbusy do kontroli
Treść
Ponieważ pęknięcia zlokalizowano w aż 20 maszynach latających w liniach lotniczych: Qantas Airways, Singapore Airlines, Emirates oraz Air France, to koncern musi skontrolować wszystkie 68 eksploatowanych na całym świecie samolotów, czyli dodatkowo te latające w liniach chińskich (China Southern Airlines), południowokoreańskich (Korean Air) i Lufthansy. - W obliczu wyników pierwszych inspekcji agencja podjęła decyzję o rozszerzeniu zakresu kontroli na całą latającą obecnie flotę A380 - poinformował podczas konferencji prasowej w Kolonii rzecznik EASA.
Z kolei Stefan Schaffrath, rzecznik koncernu Airbus produkującego samoloty, zapewnił, że pęknięcia nie stanowią zagrożenia dla maszyny i nie ma obaw o bezpieczeństwo pasażerów. Usuwanie usterek będzie odbywać się systematycznie: albo po wykonaniu 1300 startów i lądowań, albo przy okazji następnej rutynowej kontroli technicznej każdej maszyny. Zgodnie z wytycznymi EASA, koncern ma sześć tygodni na usunięcie usterek we wszystkich latających samolotach. Wada po raz pierwszy została wykryta przez australijskiego mechanika z linii lotniczych Qantas Airways, który zauważył na skrzydle aż 36 małych rys o długości około 2 cm każda.
To nie pierwsza wada wykryta w Airbus 380. Już rok temu szef koncernu Thomas Enders przyznał, że w 2011 r. kłopoty wynikające z ujawnionych awarii silników spowodowały znaczne opóźnienia w przekazywaniu ich do eksploatacji. Gdy się okazało, że z silników samolotów A380 (produkuje je Rolls-Royce) wycieka olej, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego zaleciła pierwsze dodatkowe kontrole.
Airbus A380 jest dwupoziomowym, czterosilnikowym samolotem pasażerskim produkowanym przez europejską (w zasadzie francusko-niemiecką) firmę Airbus. A380 mieści 555 osób przy podziale na trzy klasy lub nawet 853 przy konfiguracji całej maszyny do standardu klasy ekonomicznej. Jest największym samolotem pasażerskim świata.
Waldemar Maszewski, Hamburg
Nasz Dziennik Piątek, 10 lutego 2012, Nr 34 (4269)
Autor: au