Agencja potrzebna jak lekarstwo
Treść
Przedsiębiorcy chcą jak najszybszego powołania instytucji wspierającej polski eksport i krajowych inwestorów za granicą. Z apelem o powołanie odpowiedzialnej za to Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji (PAHiI) zwrócili się wczoraj m.in. do rządu i parlamentarzystów eksperci Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan".
Wiceminister spraw zagranicznych Rafał Wiśniewski przypomniał podczas spotkania z przedsiębiorcami, że to obecny rząd już w listopadzie 2005 r. zwrócił uwagę na konieczność powstania agencji rządowej zajmującej się promocją polskiej gospodarki w świecie i pomagającej jednocześnie polskim przedsiębiorcom w nawiązywaniu kontaktów handlowych i inwestycyjnych. Obecnie w sejmowej Komisji Gospodarki znajduje się rządowy projekt ustawy o PAHiI.
Według niego instytucja ta powstanie z przekształcenia Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), a odpowiedzialność za wymienione przez ministra zadania spocznie na resorcie gospodarki, co uprości dotychczasowy skomplikowany model promocji polskich towarów, za który odpowiedzialnych jest kilka ministerstw. Nowa agencja ma dostarczać polskim firmom m.in. podstawowe informacje o rynkach zagranicznych, na których chcą inwestować. Jak informował Wiśniewski, stworzone musi zostać także lobby proeksportowe w Sejmie.
Na pilną potrzebę powstania tej instytucji wskazali eksperci "Lewiatana".
- Polskich firm nie stać na dobrą informację potrzebną do działalności na rynkach zewnętrznych - zaznaczyła Małgorzata Krzysztoszek. Eksperci podkreślają, że mimo wysokiej dynamiki wzrostu obrotów handlowych Polski z zagranicą szybciej rośnie import niż eksport. W Unii Europejskiej - jak informowano - Polska ma najniższą wartość eksportu na jednego mieszkańca.
Wiceminister Wiśniewski poinformował, że MSZ zorganizuje w 2008 r. dużą imprezę promującą Polskę (w tym również polską gospodarkę) w Izraelu, a w 2009 r. podobne wydarzenie odbędzie się w Wielkiej Brytanii.
PPT
"Nasz Dziennik" 2007-07-20
Autor: wa