Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Polska bandera coraz bliżej

Treść

Prace nad pakietem ustaw umożliwiających polskim armatorom pływanie pod narodową banderą dobiegają końca, informuje resort gospodarki morskiej. Nowe przepisy mogą zacząć obowiązywać jeszcze w tym półroczu. Wprowadzają one znacznie korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne dla armatorów i mają przyczynić się do odbudowania polskiej floty. Đ Moim zdaniem, armatorzy będą przeflagowywać statki na biało-czerwoną banderę Đ uważa minister Rafał Wiechecki.

Ustawa o podatku tonażowym przeszła cała procedurę legislacyjną obowiązującą w naszym kraju, została już podpisana przez prezydenta, a w tej chwili znajduje się w Komisji Europejskiej. Đ KE musi w terminie trzech miesięcy ją zatwierdzić. Przy przyjmowaniu ustaw przez KE zapada decyzja przez przemilczenie. Jeśli komisja w ciągu trzech miesięcy nie zgłosi zastrzeżeń, to ustawa może zacząć obowiązywać, jeśli zgłasza uwagi, a jedną zgłosiła w listopadzie, to termin znowu się wydłuża. Wejście w życie ustawy zależy w tej chwili od KE. Mamy jednak nadzieję, że w marcu wszystkie wątpliwości zostaną wyjaśnione i ustawa zacznie funkcjonować Đ wyjaśnia minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki.
Ustawa o podatku tonażowym wprowadza zryczałtowany podatek od tonażu, zmniejszając obciążenia podatkowe polskich armatorów. Đ Jeśli armator sprzeda swój statek, to nie musi odprowadzać podatku, pod warunkiem że pieniądze ze sprzedaży przeznaczy na zakup nowych statków, a to jest instrument pomocy publicznej, który musi być zatwierdzony w KE Đ mówi minister. Podobne ustawy zostały przygotowane również przez inne rządy, m.in. litewski. Komisja Europejska nie zgłaszała wtedy zastrzeżeń.
Zaawansowane są również prace nad ustawą o zatrudnieniu na statkach morskich, która wprowadza bardziej elastyczne formy zatrudnienia. Đ Jestem pewien, że jeśli ustawa o podatku tonażowym w połączeniu z ustawą o pracy na morskich statkach handlowych zacznie funkcjonować w takiej formie jak od nas wyszła, to moim zdaniem armatorzy będą przeflagowywać statki na biało-czerwoną banderę Đ stwierdza szef resortu gospodarki morskiej. Ta ustawa jest przygotowywana we współpracy z polskimi armatorami, m.in. Polską Żeglugą Morską, co ma gwarantować, że przyjęte w ustawach rozwiązania będą korzystne dla armatorów. Đ PŻM, która ma 80 statków na 130 statków polskiej floty, jest najbardziej zainteresowana tym, aby statki znowu wróciły pod biało-czerwoną banderę Đ twierdzi minister Wiechecki.
Obecnie ze względu na koszty fiskalne polskie statki pływają pod obcymi, tzw. tanimi banderami. Zmiana flagi m.in. zwiększy dochód państwa polskiego Đ pływając pod obcą banderą, armatorzy nie odprowadzają do krajowego budżetu żadnych pieniędzy.
Paweł Tunia
"Nasz Dziennik" 2007-02-22

Autor: wa